Wspomaganie - Biblioteka Pedagogiczna w Zamościu

Informacja
Wprowadziliśmy usługę logowania do katalogu INTEGRO za pomocą WĘZŁA KRAJOWEGO, tj. za pomocą APLIKACJI mOBYWATEL, PROFILU ZAUFANEGO, BANKOWOŚCI ELEKTRONICZNEJ i E-DOWODU. Zapraszamy do korzystania z nowych funkcjonalności :-)

Informacja
Informujemy, że wprowadziliśmy usługę płatności za przetrzymane dokumenty biblioteczne za pomocą serwisu przelewy24.pl

Informacja
Od 1.02.2023 roku oferujemy naszym Czytelnikom możliwość LOGOWANIA/REJESTRACJI do katalogu INTEGRO za pomocą konta GOOGLE. Aby skorzystać z tej możliwości należy dokonać jednorazowej, drobnej konfiguracji swojego konta INTEGRO. W tym celu prosimy o zapoznanie się z krótką INSTRUKCJĄ.

 

Oferta edukacyjna - szkoła podstawowa, klasy: 1-3

Biblioteka Pedagogiczna w Zamościu zaprasza uczniów kl. 1-3 szkół podstawowych na zajęcia edukacyjne.

Co wiem o II wojnie światowej?

Celem zajęć jest przybliżenie uczniom wiedzy na temat II wojny światowej, wskazywanie zależności między wydarzeniami z przeszłości a obecnym stanem rzeczy oraz zdefiniowanie pojęć „wojna”, „pokój” i pokazywanie różnicy między nimi. Zajęcia są realizowane w oparciu o książkę „Asiunia” Joanny Papuzińskiej, zabawę plastyczną i prezentację multimedialną.
Czas trwania: 60 minut

Czy trzeba się bać tego, czego nie znamy?

Celem zajęć jest kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji wobec innych oraz rozwijanie umiejętności zgodnej pracy w grupie. Zajęcia są realizowane w oparciu o tekst „Mały wielki przyjaciel” Elżbiety Zubrzyckiej.
Czas trwania: 60 minut

Hasło na „W”

Zajęcia realizowane w oparciu o książkę „Zaklęcie na W” Michała Rusinka, będącą wprowadzeniem do rozmowy na temat II wojny światowej. W trakcie zajęć wykorzystywane są zabawy edukacyjne oraz prezentacja multimedialna.
Czas trwania: 60 minut

Jak powstaje książka?

Propozycja zajęć, podczas których uczniowie poznają etapy powstawania książek, dowiadują się, kim jest redaktor, autor, ilustrator, drukarz. Po spotkaniu uczniowie wiedzą, jak jest zbudowana książka, co to takiego kapitałka czy wyklejka. Potrafią także powiedzieć, w którym miejscu książki znajduje się prolog i po co tworzy się indeks.
Czas trwania: 45-60 minut

Jakie są moje granice?

Są to zajęcia, podczas których uczniowie dowiadują się, jak ważne jest odczuwanie dumy ze swoich sukcesów, że każdy ma mocne strony i słabe oraz że nie należy nikogo poniżać z powodu jego niedoskonałości, ułomności. W trakcie zajęć prowadzący wykorzystują tekst „O tym, jak ważne jest odczuwanie dumy ze swoich sukcesów…” Małgorzaty Rożyńskiej, Izabeli Mańkowskiej.
Czas trwania: 45-60 minut

Książki nie mają skrzydeł

Zajęcia oparte na wyjątkowej książce "Książki nie mają skrzydeł", która w prosty i poetycki sposób zachęca najmłodszych do odkrywania magii ukrytej między kartkami. Poprzez wspólne czytanie, rozmowę i aktywności plastyczne, dzieci dowiedzą się, czym naprawdę jest książka i dlaczego potrafi przenosić nas w niezwykłe miejsca – nawet bez skrzydeł!
W trakcie spotkania dzieci dowiedzą się także, czym jest biblioteka, jak z niej korzystać, czym różni się od księgarni oraz dlaczego warto odwiedzać ją regularnie.
Czas trwania: 45-60 minut

LemStory

Zajęcia w formie pokoju zagadek. Dzieci biorą udział w wyprawie kosmicznej, zwiedzając Układ Słoneczny i rozwiązując ciekawe zadani. Głównym celem zajęć jest propagowanie twórczości Stanisława Lema, przybliżenie dzieciom słownictwa związanego z kosmosem i naszym układem planetarnym. Forma zajęć zachęca do współdziałania i nieszablonowego myślenia.
Czas trwania: 60 minut

Odkrywamy Parki Narodowe w Polsce

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z pojęciem parku narodowego, przedstawienie kilku wybranych parków narodowych w Polsce oraz rozwijanie świadomości ekologicznej i wrażliwości na przyrodę. W trakcie zajęć wykorzystywane są quizy w aplikacji Kahoot, puzzle oraz wykreślanki.
Czas trwania: 45-60 minut 

Odkrywcy UNESCO

Celem zajęć jest poznanie polskich miejsc wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO poprzez zabawę i aktywne uczestnictwo. W trakcie zajęć wykorzystywane są quizy w aplikacji Kahoot oraz puzzle i kody QR.
Czas trwania: 45-60 minut

Pamięć drobinek

W trakcie zajęć realizowanych w oparciu o opowiadanie Zofii Staneckiej „Pamięć drobinek”, uczniowie dowiedzą się, czym jest empatia, sprawiedliwość, pamięć o dawnych wydarzeniach i strata.
Czas trwania: 60 minut

Polscy królowie i ich królestwo

Zajęcia mają na celu: rozbudzanie zainteresowań dzieci historią, poprzez zapoznanie ich z ważnymi wydarzeniami w dziejach Polski, ze szczególnym uwzględnieniem panowania władców z dynastii Piastów, zainspirowanie nauczycieli do podejmowania działań w ramach edukacji obywatelskiej oraz kształtowanie postaw patriotycznych.
Czas trwania: 45 minut

Poznajemy kosmos

Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak zbudowany jest Układ Słoneczny, poznają nazwy planet, ich właściwości oraz kolejność występowania od Słońca. Spotkanie jest realizowane w oparciu o tekst literacki Jarosława Górskiego „Kosmos i planety”, zabawę plastyczną i krótkie animacje o kosmosie.
Czas trwania: 60 minut

Przygoda z książką

Zajęcia z tekstem literackim, w trakcie których uczniowie w twórczy sposób interpretują literaturę, korzystając z takich form wyrazu jak film, animacja, plastyka czy teatr. Warsztaty są prowadzone na podstawie książek z serii „Czytam sobie” Wydawnictwa Egmont. Program zajęć obejmuje zabawy integracyjne, pracę z tekstem literackim, zabawy edukacyjne i twórcze.
Czas trwania: 60 minut

Serce Misia

Zajęcia mają na celu promocję postaw prozdrowotnych, profilaktykę chorób serca, pokazaniu uczniom, w jaki sposób mogą zadbać o swoje zdrowie. Lekcja służy także rozmowie o tematy wartości przyjaźni, która jest ważna dla dobrego samopoczucia psychicznego. Zajęcia mają formę teatrzyku kamishibai.
Czas trwania: 45 minut

Tradycje i symbole Wielkanocny

Zajęcia realizowane w oparciu o tekst Jacka Daniluka „Czekamy na WIELKANOC” i książkę Haliny Świrskiej i Joanny Świrskiej „Wielkanocny koszyczek” oraz pracę plastyczną i prezentację multimedialną.
Czas trwania: 60 minut

Tradycje i symbole Świąt Bożego Narodzenia

Zajęcia realizowane są w oparciu o tekst Jacka Daniluka „Boże Narodzenie”, zabawę plastyczną i prezentację multimedialną.
Czas trwania: 60 minut

Witamy w świecie książek

Lekcja, w trakcie której uczniowie dowiedzą się, jak należy zachowywać się w bibliotece, na czym polega praca Czytelni, Wypożyczalni, co można robić w bibliotece oraz jak należy dbać o książki. Uczeń poznaje bibliotekę jako centrum informacji. Lekcja jest realizowana w oparciu o tekst literacki i zabawę plastyczną.
Czas trwania: 60 minut

Z biblioteką za pan brat

Zajęcia aktywizujące wszystkich uczestników. Rozwiązywanie rebusów, kalamburów i zagadek literackich. Rozpoznawanie tytułów utworów literackich po odczytanych fragmentach. Głównym celem zajęć jest rozwijanie zainteresowań czytelniczych i uświadomienie dzieciom roli książki i czytania w życiu młodego człowieka
Czas trwania: 60 minut

Zmiana bywa smutna…

Zasadniczym celem zajęć jest pokazanie uczniom, że „zmiana” stanowi element życia i że może być smutna. Uczniowie zostaną zapoznani z cyklami życiowymi występującymi w przyrodzie. Zajęcia są realizowane w oparciu o tekst „Motylek” Elżbiety Zubrzyckiej i „Trudne pytania” Elżbiety Zubrzyckiej.
Czas trwania: 60 minut

Kamishibai

Kamishibai = Papierowy Teatr to teatr obrazkowy lub inaczej teatr ilustracji.
Kamishibai to tradycyjna japońska sztuka opowiadania, wykorzystująca plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą skrzynkę (butai) – na wzór parawanu z teatrzyków marionetkowych – w której przedstawiane są kolejne fragmenty historii, bajki, opowiadania.
W czasie zajęć dzieci uczestniczą w pokazie głośnego czytania Kamishibai. Dzieci wspólnie z prowadzącym analizują przeczytaną historię, zastanawiają się nad jej sensem i nad możliwymi jej zakończeniami. Kolejnym etapem warsztatów jest praca plastyczna.

Tematy do wyboru:
Bajka o Wiśle
Kotka Milusia
Lew w Paryżu
Mój przyjaciel Kemushi
Rower Walentynki
Szukając Marudka
Trzeba będzie
Bajka japońska „Ogród niebios”
Bajka indiańska „Bajka o orle, który myślał, że jest kogutem”
Bajka aborygeńska „Bajka o gąsienicy”
Bajka rosyjska „Bajka o złotym jajku”
Bajka o prawdziwym Szewczyku Dratewce
Bajka o trzech węzłach i władczyni morza
Czułość
Geniusz z Galicji
Historia o zwykłym kosmicie
Legenda o królu kruków
Listy z Afryki
Smok wawelski
Czas trwania: 60 minut

Oferta edukacyjna - szkoła ponadpodstawowa

Biblioteka Pedagogiczna w Zamościu zaprasza uczniów szkół ponadpodstawowych na zajęcia edukacyjne.

Chłopska Szkoła Biznesu

Zajęcia w oparciu o grę planszową Chłopska Szkoła Biznesu. To interdyscyplinarne narzędzie edukacyjne w atrakcyjny sposób ukazuje mechanizmy funkcjonowania gospodarki wolnorynkowej, promuje postawę przedsiębiorczą, rozwija kompetencje społeczne graczy i świetnie integruje grupę.
Czas trwania: ok. 60-90 minut

Chwała zwyciężonym – powstanie styczniowe (1863 – 1864)

Uczestnicy zajęć będą mieli okazję utrwalić i poszerzyć swoją wiedzę na temat powstania styczniowego. Pierwsza część zajęć dotyczy przyczyn, przebiegu walk, skutków i przywódców tego największego zrywu narodowo - wyzwoleńczego Polaków. W części drugiej zostaną zaprezentowane treści dotyczące powstania styczniowego na Lubelszczyźnie – największe bitwy, sylwetki dowódców oraz sposoby upamiętniania tego wydarzenia dawniej i współcześnie.
Czas trwania: 90 minut

Bazy pełnotekstowe dostępne on-line

Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczniów z rzetelnymi źródłami informacji różnych dziedzin wiedzy oraz nabycie umiejętności samodzielnego i efektywnego posługiwania się zasobem wirtualnych książek, czasopism, bibliotecznych katalogów i baz danych w celu pozyskiwania informacji. Zajęcia mają formę ćwiczeń praktycznych.
Czas trwania: 45 minut

Jak to w Zamościu dawniej bywało

Zajęcia mają formę warsztatów aktywizujących wszystkich uczestników. Dzieci wspólnie rysują pocztówkę z Zamościa oraz redagują pozdrowienia. Głównym celem jest propagowanie informacji o swoim regionie, „Małej Ojczyźnie”. Na uczniów czeka też oglądanie zdjęć zabytków Zamościa z dawnych lat i porównywanie, jak wyglądają obecnie.
Czas trwania: 60 minut

Jan Paweł II

Zajęcia w formie pokoju zagadek. Uczniowie muszą rozwiązać szereg zadań i łamigłówek, aby zdobyć szyfr do kłódki zamykającej dostęp do kuferka. Uczniowie nie muszą znać na pamięć faktów z życia Jana Pawła II. Wszystkie materiały źródłowe będą udostępnione na miejscu.
Czas trwania: 60 minut

Media – siła słowa. Dziennikarstwo w praktyce


Celem warsztatów dziennikarskich jest rozwój kompetencji medialnych i językowych oraz kształtowanie postawy odpowiedzialności za słowo. Podczas zajęć młodzież zgłębi rolę dziennikarstwa we współczesnym świecie, poznając nie tylko warsztat dziennikarski, ale także mechanizmy funkcjonowania mediów. Warsztaty obejmują analizę przekazów medialnych i języka emocji, zagadnienia etyki dziennikarskiej i rzetelności informacji, zjawisko dezinformacji i rolę sztucznej inteligencji w mediach oraz praktyczne ćwiczenia językowe oraz tworzenie własnych form wypowiedzi – od reportażu po podcast. Efektem zajęć będzie stworzenie własnej publikacji tekstowej lub materiału multimedialnego.
Czas trwania: 90 minut lub 2 x 45 minut

Monarchia w Polsce – sukcesy i porażki

Uczestnicy zajęć będą mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą monarchii w Polsce, w tym największych zwycięstw i klęsk polskiego oręża. Zapoznają się z wybraną literaturą poświęconą historii Polski do roku 1795 dostępną w BP w Zamościu. W warsztatowej części zajęć młodzież będzie rozwiązywać zadania z wykorzystaniem różnych źródeł historycznych, a także narzędzi cyfrowych.
Czas trwania: 60 minut

Powstanie Zamojskie (1942-1944)

• Generalny Plan Wschodni (niem. Generalplan Ost) – założenia.
Uwarunkowania historyczne, założenia ideologiczne, polityka wewnętrzna i zagraniczna władz oraz etnopsychologia narodu niemieckiego jako wstęp do II wojny światowej.
• Generalny Plan Wschodni (niem. Generalplan Ost) – realizacja.
Strategia i taktyka wojenna na terenach Polski, szczególnie w utworzonym Generalnym Gubernatorstwie wobec Polaków, Ukraińców i Żydów oraz zbrojny opór jakim było Powstanie Zamojskie.
Podczas zajęć prezentacja różnorodnych źródeł historycznych - także w wersji audiowizualnej.
Czas trwania: 90 minut

Poznajemy historię województwa lubelskiego

Celem zajęć jest przybliżenie uczniom dziejów regionu – od jego powstania aż po współczesność. Uczniowie poznają najważniejsze wydarzenia historyczne, symbole województwa, postacie zasłużone dla regionu oraz przemiany społeczne i kulturowe. Zajęcia mają również na celu rozwijanie tożsamości lokalnej i kształtowanie postaw patriotycznych.
Czas trwania: 90 minut

Róża Zamoyska – anioł dobroci

Głównym celem zajęć jest poszerzanie wiedzy o historii swojej miejscowości i regionalnych bohaterach. Uczniowie podczas zajęć doskonalą umiejętność posługiwania się słownikami (wyrazów bliskoznacznych, synonimów, wyrazów obcych).
Czas trwania: 60 minut

Warsztat informacyjny Biblioteki Pedagogicznej w Zamościa

Lekcja biblioteczna, w trakcie której uczniowie poznają warsztat informacyjny biblioteki. Zajęcia z wykorzystaniem kodów QR i prezentacji multimedialnej.
Czas trwania: 60 minut

Warsztat informacyjno-bibliograficzny Biblioteki Pedagogicznej w Zamościu

Uczniowie poznają zasady i możliwości korzystania z zasobów i usług Biblioteki Pedagogicznej w Zamościu. Pozyskają umiejętność prowadzenia poszukiwań informacji w bazach książek, artykułów oraz multimediów. Zostaną zainspirowani do samodzielnego rozwijania zainteresowań historią regionu na tle wydarzeń dziejowych.
Czas trwania: 60-90 minut

Zakochani jak Romeo i Julia

Zajęcia w formie pokoju zagadek. Uczniowie muszą rozwiązać szereg zadań, łamigłówek aby zdobyć szyfr do kłódki zamykającej dostęp do kuferka. (po podaniu prawidłowego kodu i otwarciu kuferka jego zawartość jest nagrodą dla uczestników zajęć). Uczniowie podczas zajęć poznają historie Świętego Walentego.
Czas trwania: 60-90 minut

ZOO im. Stefana Milera w Zamościu na tle innych ogrodów zoologicznych

Zajęcia poświęcone są ogrodom zoologicznym ze szczególnym uwzględnieniem zamojskiego ZOO. Młodzież dowie się, jakie są cele ogrodów zoologicznych, które z nich wyróżniają się pod względem powierzchni i liczby zwierząt. Uczniowie będą mogli porównać wielkość i różnorodność gatunkową polskich ogrodów zoologicznych. Poznają także życiorys założyciela i pierwszego dyrektora zamojskiego ZOO – Stefana Milera.
Czas trwania: 45 minut

Kierunki polityki oświatowej

godło

Barbara Nowacka

DKOTC-WNP.4092.3.2024.AMA
Warszawa, 12 czerwca 2024 r.

Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) ustalam następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.

7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli:

a) w ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych:
• Zgodność z przepisami prawa oświatowego realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;

b) w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych oraz szkołach ponadpodstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych:
• Zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych;

c) w szkołach podstawowych:
• Zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego;

d) w branżowych centrach umiejętności:
• Zgodność z przepisami prawa oświatowego funkcjonowania branżowych centrów umiejętności;

e) w publicznych szkołach podstawowych ogólnodostępnych:
• Sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora oraz realizacja zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.

Barbara Nowacka
Minister Edukacji
/ – podpisano cyfrowo/

Zajęcia edukacyjne dla uczniów kl. 1-3 szkół podstawowych

Biblioteka Pedagogiczna w Zamościu zaprasza uczniów kl. 1-3 szkół podstawowych na zajęcia edukacyjne. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem telefonu: (0-84) 638-49-39 wew. 25

Co wiem o II wojnie światowej?

Celem zajęć jest przybliżenie uczniom wiedzy na temat II wojny światowej, wskazywanie zależności między wydarzeniami z przeszłości a obecnym stanem rzeczy oraz zdefiniowanie pojęć „wojna”, „pokój” i pokazywanie różnicy między nimi. Zajęcia są realizowane w oparciu o książkę „Asiunia” Joanny Papuzińskiej, zabawę plastyczną i prezentację multimedialną.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 60 minut

Czy trzeba się bać tego, czego nie znamy?

 Celem zajęć jest kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji wobec innych oraz rozwijanie umiejętności zgodnej pracy w grupie. Zajęcia są realizowane w oparciu o tekst „Mały wielki przyjaciel” Elżbiety Zubrzyckiej.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 60 minut

Hasło na „W”

Zajęcia realizowane w oparciu o książkę „Zaklęcie na W” Michała Rusinka, będącą wprowadzeniem do rozmowy na temat II wojny światowej. W trakcie zajęć wykorzystywane są zabawy edukacyjne oraz prezentacja multimedialna.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 60 minut

Jak powstaje książka?

Propozycja zajęć, podczas których uczniowie poznają etapy powstawania książek, dowiadują się, kim jest redaktor, autor, ilustrator, drukarz. Po spotkaniu uczniowie wiedzą, jak jest zbudowana książka, co to takiego kapitałka czy wyklejka. Potrafią także powiedzieć, w którym miejscu książki znajduje się prolog i po co tworzy się indeks.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 45-60 minut

Jakie są moje granice?

Są to zajęcia, podczas których uczniowie dowiadują się, jak ważne jest odczuwanie dumy ze swoich sukcesów, że każdy ma mocne strony i słabe oraz że nie należy nikogo poniżać z powodu jego niedoskonałości, ułomności. W trakcie zajęć prowadzący wykorzystują tekst „O tym, jak ważne jest odczuwanie dumy ze swoich sukcesów…” Małgorzaty Rożyńskiej, Izabeli Mańkowskiej.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 45-60 minut

Kamishibai

Kamishibai = Papierowy Teatr to teatr obrazkowy lub inaczej teatr ilustracji.

Kamishibai to tradycyjna japońska sztuka opowiadania, wykorzystująca plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą skrzynkę (butai) – na wzór parawanu z teatrzyków marionetkowych – w której przedstawiane są kolejne fragmenty historii, bajki, opowiadania.

W czasie zajęć dzieci uczestniczą w pokazie głośnego czytania Kamishibai. Dzieci wspólnie z prowadzącym analizują przeczytaną historię, zastanawiają się nad jej sensem i nad możliwymi jej zakończeniami. Kolejnym etapem warsztatów jest praca plastyczna.

Tematy do wyboru:

Bajka o Wiśle

Kotka Milusia

Lew w Paryżu

Mój przyjaciel Kemushi

Rower Walentynki

Szukając Marudka

Trzeba będzie

Bajka japońska „Ogród niebios”

Bajka indiańska „Bajka o orle, który myślał, że jest kogutem”

Bajka aborygeńska „Bajka o gąsienicy”

Bajka rosyjska „Bajka o złotym jajku”

Bajka o prawdziwym Szewczyku Dratewce

Bajka o trzech węzłach i władczyni morza

Czułość

Geniusz z Galicji

Historia o zwykłym kosmicie

Legenda o królu kruków

Listy z Afryki

Smok wawelski

Adresaci: uczniowie kl. I-III

Czas trwania: 60 minut

LemStory

Zajęcia w formie pokoju zagadek. Dzieci biorą udział w wyprawie kosmicznej, zwiedzając Układ Słoneczny i rozwiązując ciekawe zadani. Głównym celem zajęć jest propagowanie twórczości Stanisława Lema, przybliżenie dzieciom słownictwa związanego z kosmosem i naszym układem planetarnym. Forma zajęć zachęca do współdziałania i nieszablonowego myślenia.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 60 minut

Pamięć drobinek

W trakcie zajęć realizowanych w oparciu o opowiadanie Zofii Staneckiej „Pamięć drobinek”, uczniowie dowiedzą się, czym jest empatia, sprawiedliwość, pamięć o dawnych wydarzeniach i strata.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 60 minut

Poznajemy kosmos

Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak zbudowany jest Układ Słoneczny, poznają nazwy planet, ich właściwości oraz kolejność występowania od Słońca. Spotkanie jest realizowane w oparciu o tekst literacki Jarosława Górskiego „Kosmos i planety”, zabawę plastyczną i krótkie animacje o kosmosie.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 60 minut

Przygoda z książką

Zajęcia z tekstem literackim, w trakcie których uczniowie w twórczy sposób interpretują literaturę, korzystając z takich form wyrazu jak film, animacja, plastyka czy teatr. Warsztaty są prowadzone na podstawie książek z serii „Czytam sobie” Wydawnictwa Egmont. Program zajęć obejmuje zabawy integracyjne, pracę z tekstem literackim, zabawy edukacyjne i twórcze.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 60 minut

Tradycje i symbole Wielkanocny

Zajęcia realizowane w oparciu o tekst Jacka Daniluka „Czekamy na WIELKANOC” i książkę Haliny Świrskiej i Joanny Świrskiej „Wielkanocny koszyczek” oraz pracę plastyczną i prezentację multimedialną.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 60 minut

Tradycje i symbole Świąt Bożego Narodzenia

Zajęcia realizowane są w oparciu o tekst Jacka Daniluka „Boże Narodzenie”, zabawę plastyczną i prezentację multimedialną.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 60 minut

Witamy w świecie książek

Lekcja, w trakcie której uczniowie dowiedzą się, jak należy zachowywać się w bibliotece, na czym polega praca Czytelni, Wypożyczalni, co można robić w bibliotece oraz jak należy dbać o książki. Uczeń poznaje bibliotekę jako centrum informacji. Lekcja jest realizowana w oparciu o tekst literacki i zabawę plastyczną.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 60 minut

Z biblioteką za pan brat

Zajęcia aktywizujące wszystkich uczestników. Rozwiązywanie rebusów, kalamburów i zagadek literackich. Rozpoznawanie tytułów utworów literackich po odczytanych fragmentach. Głównym celem zajęć jest rozwijanie zainteresowań czytelniczych i uświadomienie dzieciom roli książki i czytania w życiu młodego człowieka

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 60 minut

Zmiana bywa smutna…

Zasadniczym celem zajęć jest pokazanie uczniom, że „zmiana” stanowi element życia i że może być smutna. Uczniowie zostaną zapoznani z cyklami życiowymi występującymi w przyrodzie. Zajęcia są realizowane w oparciu o tekst „Motylek” Elżbiety Zubrzyckiej i „Trudne pytania” Elżbiety Zubrzyckiej.

Adresaci: uczniowie kl. I-III
Czas trwania: 60 minut

Regulamin Sieci Współpracy i Samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy z Zamościa i regionu działającej przy Bibliotece Pedagogicznej w Zamościu

na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 roku

§1

Sieć organizuje i prowadzi Biblioteka Pedagogiczna w Zamościu.

§2

W skład Sieci wchodzą nauczyciele chcący podnosić swoje kompetencje.

§3

Celem działania Sieci jest doskonalenie pracy nauczycieli poprzez zorganizowaną współpracę, w szczególności wymianę doświadczeń.

§4

Sieć realizuje swoje cele poprzez spotkania, dyskusje, konsultacje, organizację form doskonalenia na terenie Biblioteki i poza nią.

§5

Koordynatorzy Sieci są odpowiedzialni za sprawne jej funkcjonowanie.

§6

Spotkania i tematy są realizowane wg harmonogramu uzgodnionego na pierwszym spotkaniu w danym roku szkolnym.

§7

Postanowienia Sieci uzgadniane są w wyniku dyskusji z uwzględnieniem propozycji poszczególnych członków Sieci.

§8

Każde spotkanie w ramach Sieci dokumentowane jest w formie listy obecności oraz krótkiego sprawozdania z jego przebiegu.

§9

Członkowie Sieci otrzymują zaświadczenie o uczestnictwie w zajęciach

Oferta edukacyjna - szkoła podstawowa, klasy: 4-8

Biblioteka Pedagogiczna w Zamościu zaprasza uczniów kl. 4-8 szkół podstawowych na zajęcia edukacyjne.

Aktion Zamość

Zajęcia z edukacji regionalnej dające wiedzę o akcjach wysiedleńczych i pacyfikacyjnych przeprowadzonych na Zamojszczyźnie. Temat lekcji wpisuje się w edukację historyczną zawartą w „Podstawie programowej kształcenia ogólnego II etapu edukacyjnego obejmującego klasy VI–VIII szkoły podstawowej”. Zajęcia mają na celu utrwalenie w pamięci uczniów wydarzeń z II wojny światowej na Zamojszczyźnie. Umożliwiają rozbudzanie zainteresowań przeszłością, historią lokalną i regionalną, kształtowanie szacunku dla dziedzictwa narodowego oraz wyrabianie poczucia troski o pamiątki i zabytki historyczne. Kształtują kulturę historyczną.
Adresaci: uczniowie kl. VI-VIII
Czas trwania: 60 minut

Bazy pełnotekstowe dostępne on-line

Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczniów z rzetelnymi źródłami informacji różnych dziedzin wiedzy oraz nabycie umiejętności samodzielnego i efektywnego posługiwania się zasobem wirtualnych książek, czasopism, bibliotecznych katalogów i baz danych w celu pozyskiwania informacji. Zajęcia mają formę ćwiczeń praktycznych.
Adresaci: uczniowie kl. VII-VIII
Czas trwania: 45 minut

Chłopska Szkoła Biznesu

Zajęcia w oparciu o grę planszową Chłopska Szkoła Biznesu. To interdyscyplinarne narzędzie edukacyjne w atrakcyjny sposób ukazuje mechanizmy funkcjonowania gospodarki wolnorynkowej, promuje postawę przedsiębiorczą, rozwija kompetencje społeczne graczy i świetnie integruje grupę.
Adresaci: uczniowie kl. VII-VIII
Czas trwania: ok. 60-90 minut

Chwała zwyciężonym – powstanie styczniowe (1863 – 1864)

Uczestnicy zajęć będą mieli okazję utrwalić i poszerzyć swoją wiedzę na temat powstania styczniowego. Pierwsza część zajęć dotyczy przyczyn, przebiegu walk, skutków i przywódców tego największego zrywu narodowo - wyzwoleńczego Polaków. W części drugiej zostaną zaprezentowane treści dotyczące powstania styczniowego na Lubelszczyźnie – największe bitwy, sylwetki dowódców oraz sposoby upamiętniania tego wydarzenia dawniej i współcześnie.
Adresaci: uczniowie kl. VII-VIII
Czas trwania: 90 minut

Co tam czyha? – Ważne zachowania w sieci

Zajęcia o tym, czym jest cyberprzemoc, jak świadomie korzystać z nowoczesnych technik informacyjnych i komunikacyjnych oraz co należy zrobić, gdy jesteśmy świadkami lub ofiarami cyberprzemocy. Warsztaty realizowane w oparciu o prezentację multimedialną.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60 minut

Dlaczego warto się uczyć?

Zajęcia dotyczą motywacji dzieci i młodzieży do nauki. Uczniowie poznają róże rodzaje motywacji. Odpowiedzą na pytanie jakie czynniki zachęcają i zniechęcają ich do codziennej nauki, a także poznają metody skutecznego uczenia się. Omówiona zostanie m. in. technika Pomodoro.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60 minut

Droga Bolesława Chrobrego do koronacji i dalsze losy państwa Piastów

Celem zajęć jest przybliżenie uczniom historii Polski, a w szczególności rządów pierwszych władców z dynastii Piastów. Uczniowie będą analizować i porównywać wybrane źródła historyczne dotyczące monarchii wczesnopiastowskiej, a także rozwiązywać zadania interaktywne.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60 minut

Dzieci Zamojszczyzny

Dzieci i młodzież - mieszkańcy wysiedlanych i pacyfikowanych miejscowości Zamojszczyzny (także uciekinierzy z Wielkopolski) jako ofiary polityki III Rzeszy prowadzonej w czasie II wojny światowej. Losy Czesławy Kwoki, Julii R., mieszkańców wsi Huta Dzierążyńska, Ksawerego S. ps. „Pokrzywa”, powstańca walczącego w bitwie pod Zaborecznem, Stanisławy Kierepki z d. Czusz (w czasie pobytu w Niemczech – Ryba) oraz ratowanego przez trzy polskie rodziny Żyda Moshe Franka.
Adresaci: uczniowie kl. VI-VIII
Czas trwania: 90 minut

Jak napisać wiadomość – dziennikarskie ABC

Celem warsztatów dziennikarskich jest rozwijanie umiejętności pisania zwięzłych i trafnych tekstów, selekcjonowania informacji, zadawania pytań oraz świadomego odbioru treści medialnych.
Zajęcia to doskonała okazja do kształcenia kompetencji językowych, rozwijania kreatywności oraz nauki pracy zespołowej. Uczniowie poznają podstawowe gatunki dziennikarskie – dowiedzą się, czym różni się news od wywiadu i reportażu. Nauczą się, jak napisać notatkę prasową, jak wyłonić najważniejsze informacje z tekstu oraz jak zadawać ciekawe i trafne pytania. Zajęcia mają charakter praktyczny – uczestnicy będą tworzyć krótkie formy dziennikarskie oraz przeprowadzać miniwywiady. Efektem będzie wspólne stworzenie klasowej gazetki z autorskimi tekstami uczestników.
Adresaci: uczniowie kl. IV–VI
Czas trwania: ok. 75 minut

Jak to w Zamościu dawniej bywało

Zajęcia mają formę warsztatów aktywizujących wszystkich uczestników. Dzieci wspólnie rysują pocztówkę z Zamościa oraz redagują pozdrowienia. Głównym celem jest propagowanie informacji o swoim regionie, „Małej Ojczyźnie”. Na uczniów czeka też oglądanie zdjęć zabytków Zamościa z dawnych lat i porównywanie, jak wyglądają obecnie.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60 minut

Jan Paweł II

Zajęcia w formie pokoju zagadek. Uczniowie muszą rozwiązać szereg zadań i łamigłówek, aby zdobyć szyfr do kłódki zamykającej dostęp do kuferka. Uczniowie nie muszą znać na pamięć faktów z życia Jana Pawła II. Wszystkie materiały źródłowe będą udostępnione na miejscu.
Adresaci: uczniowie kl. VII-VIII
Czas trwania: 60 minut

Mam swoje prawa

Zajęcia o tym, czym są „prawa”, a czym „przywileje”, co dorośli mogą nam kazać, do czego nie wolno nikogo zmuszać, kiedy moi koledzy naruszają moje prawa, co wtedy robić. Zajęcia realizowane w oparciu o tekst „Słup Soli” Elżbiety Zubrzyckiej.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60 minut

Milionerzy

Zajęcia mają formę rozgrywki na wzór popularnego teleturnieju Milionerzy. Uczniowie mogą rywalizować podzieleni na grupy lub indywidualnie. Zajęcia mają na celu rozbudzić w młodych ludziach ciekawość świata, ducha rywalizacji oraz zachęcić ich do ciągłego rozwoju i zgłębiania wiedzy z różnych dziedzin nauki.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: ok. 60-90 minut

Nasi Herosi

W trakcie zajęć uczniowie zostaną zapoznani z historią igrzysk olimpijskich i udziału w nich Polaków. Poznają sylwetki oraz sukcesy wybitnych polskich sportowców z uwzględnieniem zawodników reprezentujących województwo lubelskie.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 45 minut

Pisz jak reporter! Słowo, które ma znaczenie

Celem warsztatów dziennikarskich jest rozwijanie umiejętności świadomego korzystania z informacji, krytycznego myślenia oraz tworzenia tekstów użytkowych. Podczas zajęć uczniowie poznają zasady tworzenia różnych gatunków dziennikarskich: newsa, relacji, wywiadu i felietonu. Nauczą się odróżniać fakty od opinii, zrozumieją, czym są fake newsy i jak je rozpoznawać. W programie zajęć znajdują się ćwiczenia z redagowania tekstów, analiza językowa materiałów prasowych oraz przygotowanie krótkiego materiału informacyjnego. Efektem będzie stworzenie klasowej gazetki z autorskimi tekstami uczestników.
Adresaci: uczniowie kl. VI–VIII
Czas trwania: 90 minut

Polskie obiekty na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO

Zajęcia poświęcone są najcenniejszym zabytkom polskiego dziedzictwa narodowego
ze szczególnym uwzględnieniem Starego Miasta w Zamościu. W praktycznej części zajęć ich uczestnicy wykonają różnego typu zadania utrwalające wiedzę na temat polskich obiektów UNESCO.
Adresaci: uczniowie kl. VII-VIII
Czas trwania: 45 minut

Poznajemy historię województwa lubelskiego

Celem zajęć jest przybliżenie uczniom dziejów regionu – od jego powstania aż po współczesność. Uczniowie poznają najważniejsze wydarzenia historyczne, symbole województwa, postacie zasłużone dla regionu oraz przemiany społeczne i kulturowe. Zajęcia mają również na celu rozwijanie tożsamości lokalnej i kształtowanie postaw patriotycznych.
Adresaci: uczniowie kl. VII-VIII
Czas trwania: 90 minut

Prawdziwa historia św. Mikołaja

Zajęcia o tym, skąd się wziął św. Mikołaj w oparciu o książkę. „Święty Mikołaj z Miry” Alicji Piotrowskiej. Spotkanie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i pracy plastycznej.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60 minut

Róża Zamoyska – anioł dobroci

Głównym celem zajęć jest poszerzanie wiedzy o historii swojej miejscowości i regionalnych bohaterach. Uczniowie podczas zajęć doskonalą umiejętność posługiwania się słownikami (wyrazów bliskoznacznych, synonimów, wyrazów obcych).
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60 minut

Szlaki turystyczne Roztocza

Zajęcia z edukacji regionalnej pozwalające poznać piękno regionu, atrakcje turystyczne i przyrodnicze. Umożliwiają poznanie zasad bezpieczeństwa na szlakach turystycznych, planowania tras, zasad zachowania się w czasie wypraw.
Tematy do wyboru: Oznaczenia szlaków turystycznych, Roztoczański Park Narodowy, Co warto zobaczyć na Roztoczu.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60 minut

Św. Mikołaj

Zajęcia w formie pokoju zagadek. Uczniowie muszą rozwiązać szereg zadań, łamigłówek, aby zdobyć szyfr do kłódki zamykającej dostęp do kuferka (po podaniu prawidłowego kodu i otwarciu kuferka jego zawartość jest nagrodą dla uczestników zajęć). Uczniowie podczas zajęć poznają historię św. Mikołaja.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60 minut

W krainie baśni i bajek

Głównym celem zajęć jest ćwiczenie spostrzegawczości w rozpoznawaniu tytułów i bohaterów bajek. Dzieci podczas interaktywnych zabaw uczą się współpracować, wcielać się w bajkową postać i odgrywać scenki.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60 minut

Warsztat informacyjny Biblioteki Pedagogicznej w Zamościa

Lekcja biblioteczna, w trakcie której uczniowie poznają warsztat informacyjny biblioteki. Zajęcia z wykorzystaniem kodów QR i prezentacji multimedialnej.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60 minut

Warsztat informacyjno-bibliograficzny Biblioteki Pedagogicznej w Zamościu

Uczniowie poznają zasady i możliwości korzystania z zasobów i usług Biblioteki Pedagogicznej w Zamościu. Pozyskają umiejętność prowadzenia poszukiwań informacji w bazach książek, artykułów oraz multimediów. Zostaną zainspirowani do samodzielnego rozwijania zainteresowań historią regionu na tle wydarzeń dziejowych.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60-90 minut

Zakochani jak Romeo i Julia

Zajęcia w formie pokoju zagadek. Uczniowie muszą rozwiązać szereg zadań i łamigłówek, aby zdobyć szyfr do kłódki zamykającej dostęp do kuferka (po podaniu prawidłowego kodu i otwarciu kuferka jego zawartość jest nagrodą dla uczestników zajęć). Uczniowie podczas zajęć poznają historię świętego Walentego.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 60 minut

ZOO im. Stefana Milera w Zamościu na tle innych ogrodów zoologicznych

Zajęcia poświęcone są ogrodom zoologicznym ze szczególnym uwzględnieniem zamojskiego ZOO. Młodzież dowie się, jakie są cele i ogrodów zoologicznych, które z nich wyróżniają się pod względem powierzchni i liczby zwierząt. Uczniowie będą mogli porównać wielkość i różnorodność gatunkową polskich ogrodów zoologicznych. Poznają także życiorys założyciela i pierwszego dyrektora zamojskiego ZOO – Stefana Milera.
Adresaci: uczniowie kl. IV-VIII
Czas trwania: 45 minut

Logotypy funduszy Unijnych

Projekt "Lubelscy Liderzy Edukacji Włączającej" realizowany jest w ramach II Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 - 2020 (Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie umowy UDA-POWR.02.10.00-00-1014/21-00 zawartej między Ministrem Edukacji i Nauki a Województwem Lubelskim/Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Realizacja przedsięwzięcia we współpracy z 4 bibliotekami pedagogicznymi oraz poradnią psychologiczno-pedagogiczną z terenu województwa lubelskiego stanowi gwarancję rozwoju lokalnych zasobów na rzecz edukacji włączającej oraz sprzyja wymianie doświadczeń.

 

 

image 001

Biblioteka w Zamościu

  • 22-400 Zamość
    ul. Sienkiewicza 5
  • tel: 84 638-49-39
  • email: bpzamosc@bipe.pl

Godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek 08:00 - 18:00
sobota 08:00 - 15:00
ferie i wakacje 08:00 - 15:00

Zobacz na mapie

Facebook

Punkt kontaktowy RODO
Inspektor Ochrony Danych Osobowych
Justyna Wiśniewska Duda
84 638-49-39 wew. 21

e-mail: iodo@bipe.pl

Wydział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów: 846384939 wew. 27,
Wydział Informacji i Informatyzacji: 846384939 wew. 23, mail: czytelnia@bipe.pl,
Wydział Promocji i Wspomagania Edukacji: 846384939 wew. 25, mail: wpiwe@bipe.pl,
Wydział Udostępniania Zbiorów Zwartych i Audiowizualnych: 846384939 wew. 26, mail: wuz.zamosc@bipe.pl.

Filia w Biłgoraju

  • 23-400 Biłgoraj
    ul. Żołnierzy Wojska Polskiego 4
  • tel: 84 686 42 55
  • email: bpbilgoraj@bipe.pl

Godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek 08:00 - 18:00
sobota 08:00 - 15:00
ferie i wakacje 08:00 - 15:00

Zobacz na mapie

Filia w Hrubieszowie

  • 22-500 Hrubieszów
    ul. Ciesielczuka 1
  • tel: 84 696 29 38
  • tel: 84 696 26 39
  • email: bphrubieszow@bipe.pl

Godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek 08:00 - 18:00
sobota 08:00 - 15:00
ferie i wakacje 08:00 - 15:00

Zobacz na mapie

Facebook

Filia w Tomaszowie

  • 22-600 Tomaszów Lubelski
    ul. Zamojska 2
  • tel: 84 664 38 38
  • email: bptomaszow@bipe.pl

Godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek 08:00 - 18:00
sobota - 8.00-15.00
ferie i wakacje 08:00 - 15:00

Zobacz na mapie

Facebook

Zamknij menu
Wróć na początek strony