Zestawienie bibliograficzne w wyborze
Wyboru dokonała : Joanna Magdziak
LITERATURA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE PEDAGOGICZNEJ W ZAMOŚCIU
Wydawnictwa zwarte:
- 100 pomysłów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych : wspomaganie uczniów z autyzmem / Claire Bullock ; [przekład Karol Jaroszewski]. - Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia - Wydawnictwo Harmonia, 2018. 77314
- Dziecko z niepełnosprawnością w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej : wyzwanie dla JST / [zespół red. Anna Grabowska, Agata Janiszewska, Ewa Materka, Violetta Kaczmarska, Krystyna Mucha, Ewa Szczęch, Dominika Woźniewska-Żol, Anna Jeżowska-Siwek, Joanna Kuczyńska, Małgorzata Gębicka-Zdanewicz, Alicja Michałowska, Antoni Jeżowski. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. 74408
- Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej : pytania, konteksty, dyskusje / Grażyna Dryżałowska, Magdalena Kuleta-Hulboj, Agnieszka Naumiuk, Monika Skura, Anna Magdalena Steinhagen. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2018. 77206czyt.
- Jest człowiek z niepełnosprawnością : pola refleksji / [redakcja naukowa Beata Antoszewska, Iwona Myśliwczyk]. - Olsztyn ; Poznań : Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum, 2017. 77293czyt.
- Nauczyciel wczesnej edukacji wobec wyzwań pedagogiki inkluzyjnej / Katarzyna Nadachewicz, Małgorzata Bilewicz. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2020. 79708
- Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej / Iwona Chrzanowska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, copyright 2019. 77629
- Nierówności ekonomiczne a szanse edukacyjne i bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży / Grażyna Cęcelek. - Warszawa : Difin, 2020. 79061
- Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym / Janusz Kirenko, Piotr Gindrich. - Lublin : Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola, 2007. 74460
- Pedagogika, niepełnosprawność, edukacja : ku szerokim przestrzeniom rozwoju pedagogiki specjalnej : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Franciszkowi Wojciechowskiemu z okazji siedemdziesiątych urodzin / [recenzent dr hab. Józef Binnebesel, prof. UMK w Toruniu]. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. 77638czyt.
- Przygotowanie szkoły wiejskiej do edukacji inkluzyjnej : na przykładzie szkół powiatu bydgoskiego / Beata Skotnicka ; [recenzent Jarosław Bąbka]. - Bydgoszcz : [Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego], 2019. 77816
- Specjalne potrzeby edukacyjne : identyfikacja, obszary dostosowania i oddziaływania edukacyjno-terapeutyczne / pod redakcją Beaty Pituły, Jerzego Wolnego. - Kraków : Księgarnia Akademicka, 2019. 78674czyt.
- Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej : strategie nauczania poparte badaniami / David Mitchell ; przekład Juliusz Okuniewski. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2016. 74712
- Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV-VI : w poszukiwaniu modelu pomocy i wsparcia / Karol Bidziński, Anna Ozga, Mirosław Rutkowski. - Kraków : Impuls, 2019. 78311
- Technologie informacyjno-komunikacyjne zwiększające dostępność treści matematycznych : problemy informatyzacji matematycznej edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku / Jolanta Brzostek-Pawłowska, Małgorzata Rubin, Dariusz Mikułowski ; redakcja naukowa Jolanta Brzostek-Pawłowska. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2019. 79567
- Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989-2014 / Danuta Apanel. - Wyd. 2. uzup. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2016. 71011czyt.
- Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej : nauczyciele o (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury szkoły inkluzyjnej / Zenon Gajdzica. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, copyright © 2020. 78491
Artykuł z wydawnictwa zwartego:
- Edukacja włączająca - rozszerzenie uczestnictwa w powszechnej edukacji. W: Dydaktyka specjalna : od wzorca do interpretacji / Joanna Głodkowska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017. - S. 274-276. 79533
- Edukacja włączająca w wiejskiej szkole / Andrzej Pery. W: Mała szkoła : problem czy szansa? : poradnik dla samorządowców / pod red. Elżbiety Tołwińskiej-Królikowskiej. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, cop. 2015. - S. 126-132. 73323czyt.
- Edukacja włączająca wobec różnorodności językowej i kulturowej uczniów / Agnieszka Rabiej. W: Każdy uczeń jest ważny : indywidualizacja na lekcji języka polskiego / redakcja Anna Janus-Sitarz. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2017. - S. 217-238. 75517czyt.
- Edukacja włączająca. Jak szkoła może wspierać rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Beata Szurowska. W: Szkoła w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / red. nauk Beata Szurowska. - Wyd. I. - Warszawa : Difin, 2020. - S. 318-342. 78312czyt.
- Edukacja włączająca. Możliwości i ograniczenia / Andrzej Pielecki. W: Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej : w 60-lecie pracy zawodowej Profesor Sabiny Guz / red. nauk. Jolanta Andrzejewska, Barbara Bilewicz-Kuźnia. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020. - S. 307-316. 78460czyt.
- Formy wspierania rozwoju dziecka niepełnosprawnego w niższych klasach szkoły ogólnodostępnej / Zenon Gajdzica. W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 2, Wychowanie i kształcenie w praktyce / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur [et al.]. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010. - S. 240-251. 68805czyt.
- Kształcenie nauczycieli od szkoły specjalnej do szkoły włączającej / Dariusz Dziuba. W: Edukacyjno-terapeutyczna podróż w lepszą stronę / red. nauk. Krystyna Moczia. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017. - S. 39-50. 75896czyt.
- Nauczyciele szkoły ogólnodostępnej - realizatorzy idei edukacji włączającej - w poszukiwaniu źródeł zawodowego wsparcia / Mirosław Rutkowski, Karol Bidziński. W: Jest człowiek z niepełnosprawnością : pola refleksji / [redakcja naukowa Beata Antoszewska, Iwona Myśliwczyk]. - Olsztyn ; Poznań : Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum, 2017. - S. 167-186. 77293czyt.
- Niejawne aspekty jakości edukacji włączającej / Beata Papuda-Dolińska. W: Kategorie (nie)obecne w edukacji / redakcja Agnieszka Domagała-Kręcioch, Bożena Majerek. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017. - S. 139-152. 75833czyt.
- Opieka nad dziećmi o specjalnych potrzebach w warunkach szkoły ogólnodostępnęj / Jolanta Rybska-Klapa. W: Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej. T. 2 / pod red. Bożeny Muchackiej. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2006. - S. 195-210. 62446czyt., 62447
- Realizacja idei integracji i edukacji włączającej w procesie wychowania i kształcenia dzieci z uszkodzeniami słuchu i wzroku / Agnieszka Dłużniewska, Izabella Kucharczyk. W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 9, Szkoła - przemiany instytucji i jej funkcji / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Anny Gajdzicy. - Cieszyn : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ; Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2014. - S. 103-117. 71162czyt.
- Realizacja założeń edukacji włączającej jako wyzwanie dla współczesnej szkoły / Mariusz Garbiec. W: Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji : role i zadania pedagoga, psychologa i wychowawcy : konteksty trans- i interdyscyplinarne / pod redakcją naukową Ireny Koszyk, Bronisławy Ogonowski, Sławomira Śliwy. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018. - S. 113-125. 76685czyt.
- Surdopedagog, jego rola w nauczaniu włączającym i wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka z uszkodzonym narządem słuchu / Agata Tańska. W: Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogicznej / red. nauk. Joanna Skibska i Justyna Wojciechowska. - Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 2015. - S. 297-304. 74285czyt.
- System wychowania i instytucje edukacyjne. W: Osoby z niepełnosprawnością intelektualną : podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych / Otto Speck ; przekład Grażyna Grzywna-Tunk. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2015. - S. 205-228. 73509
- Uczeń z niepełnosprawnością wzrokową w szkole ogólnodostępnej. W: Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami : charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie / Piotr Plichta, Iwona Jagoszewska, Joanna Gładyszewska-Cylulko, Bernadeta Szczupał, Agnieszka Drzazga, Beata Cytowska. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017. - S. 139-154. 75612
- Uczeń zdolny w edukacji włączającej - o szansach i zagrożeniach - z opinii nauczycieli placówek ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych / Iwona Chrzanowska, Beata Jachimczak. W: Edukacja osób zdolnych / redakcja naukowa Eugeniusz Piotrowski, Maria Porzucek-Miśkiewicz. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2019. - S. 43-55. 77761czyt.
Artykuły z czasopism:
- A cóż tam Panie słychać w... Organie? / Wasz Organ. W: Dyrektor Szkoły. 2018, nr 12, s. 70.
- Adaptacja i walidacja Wielowymiarowej Skali Postaw wobec Edukacji Włączającej / Karolina Mudło-Głagolska. W: Szkoła Specjalna. 2021, nr 2, s. 102-112 .
- Analiza i opis przypadku problemu edukacyjnego w klasie integracyjnej / Urszula Grygier. W: Nowa Szkoła. 2001, nr 8, s. 40-42.
- Biblioteka szkolna a integracja społeczna uczniów niepełnosprawnych w szkołach masowych / Urszula Zięba. W: Szkoła Specjalna. 2008, nr 4, s. 286-292.
- Blaski i cienie integracji / Alicja Żelazna, Małgorzata Listowska. W: Dyrektor Szkoły. 2001, nr 3, s. 13-14.
- Chcemy być razem / Elżbieta Kowalczyk. W: Życie Szkoły. 2003, nr 6, s. 344-345.
- Co nowego w edukacji włączającej / Anna Firkowska-Mankiewicz. W: Edukacja. 2010, nr 2, s. 16-23.
- Czy matura w Polsce daje równe szanse młodzieży niewidomej i słabowidzącej? / Agata Kunicka-Goldfinger. W: Edukacja i Dialog. 2009, nr 3, s. 76-84.
- Czy polska szkoła jest włączająca? / Elżbieta Tołwińska-Królikowska. W: Dyrektor Szkoły. 2020, nr 4, s. 70-72.
- Czy szkoła jest gotowa do przyjęcia dzieci innych? / Katarzyna Maćkowiak. W: Edukacja. 2003, nr 1, s. 66-74.
- Dbajmy o integrację / Gabriela Chmielewska. W: Edukacja i Dialog. 2005, nr 1, s. 17-19.
- Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? : doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek / Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta. W: Szkoła Specjalna. 2014, nr 3, s. 186-201.
- Dobrze nam razem / Mirella Nikolussi-Malicka. W: Życie Szkoły. 2006, nr 7, s. 19-21.
- Doświadczenia nauczycieli szkół przyszpitalnych w paradygmacie inkluzji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Beata Antoszewska, Małgorzata Moszyńska. W: Kwartalnik Pedagogiczny. 2019, nr 3, s. 194-206.
- Dylematy inkluzji studentów z niepełnosprawnością - perspektywa nauczyciela akademickiego / Magdalena Ciechowska, Anna Czyż. W: Edukacja Ustawiczna Dorosłych. 2016, nr 1, s. 66-74.
- Dylematy nauczycieli : o skutkach wspólnej nauki dzieci niepełnosprawnych z dziećmi sprawnymi / Janusz Erenc. W: Szkoła Specjalna. 2008, nr 5, s. 346-359.
Dzieci autystyczne w klasach integracyjnych / Katarzyna Patyk. W: Wychowawca. 2008, nr 10, s. 14-15. - Dzieci niepełnosprawne w klasach integracyjnych / Jolanta Lipińska. W: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 2000, nr 7, s. 39-41.
- Dzieci niepełnosprawne w szkole włoskiej / Sabina Sawicka-Wilgusiak. W: Nowa Szkoła. 2011, nr 8, s. 48-51.
- Dzieci z porażeniem mózgowym w szkole masowej / Renata Rożyńska. W: Nowa Szkoła. 2002, nr 1, s. 57-59.
- Dzieci z uszkodzonym słuchem w nauczaniu integracyjnym / Jolanta Barańska. W: Szkoła Specjalna. 2003, nr 4, s. 236-239.
- Dziecko autystyczne w klasie szkolnej / Krystyna Barłóg. W: Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. 2001, nr 8/9, s. 26-28.
- Dziecko autystyczne w szkole a praca asystenta osoby niepełnosprawnej : studium przypadku / Magda Lejzerowicz, Magdalena Gągolewska. W: Wychowanie na co Dzień. 2016, nr 1, s. 22-29.
- Dziecko inne w szkole - wyzwanie czy zagrożenie? / Dagna Dropińska, Matylda Nazar. W: Remedium. 2021, nr 7/8, s. 50-53.
- Dziecko niedosłyszące w mojej klasie / Ewa Kowalska. W: Nauczanie Początkowe. 2003/2004, nr 51-58.
- Dziecko niedosłyszące w szkole powszechnej / Irena Czepulonis. W: Nowa Szkoła. 2004, nr 4, s. 59-60.
- Dziecko niepełnosprawne w szkole / z Andrzejem Janczym ; rozm. przepr. Agata Gołda. W: Wychowawca. 2019, nr 5, s. 18-19.
- Dziecko słabo widzące w szkole integracyjnej na etapie edukacji wczesnoszkolnej : z doświadczeń nauczyciela wspierającego / Ewa Cecka. W: Nauczanie Początkowe. 2003/2004, nr 1, s. 32- 36.
- Edukacja dla inkluzji / Tomasz Kozłowski. W: Dyrektor Szkoły. 2018, nr 3, s. 14-16.
- Edukacja dzieci z niepełnosprawnościami / Agnieszka i Marcin Suszko, Marta Wawrzyniak. W: Wychowawca. 2019, nr 5, s. 6-7.
- Edukacja inkluzyjna w perspektywie nauczycieli przedszkoli ogólnodostępnych / Elżbieta Paradowska. W: Szkoła Specjalna. 2020, nr 2, s. 85-98.
- Edukacja włączająca - korzyści dla uczniów z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności / Karolina Gniazdowska. W: Kwartalnik Pedagogiczny. 2019, nr 4, s. 120-134.
- Edukacja włączająca - niedokończony projekt / Grzegorz Szumski. W: Ruch Pedagogiczny. 2014, nr 4, s. 127-139.
- Edukacja włączająca - nowa perspektywa pedagogiczna : uczeń o specjalnych
potrzebach edukacyjnych / Tamara Zacharuk, Beata Bocian. W: Meritum. 2011, nr 1,wkładka Oświata Mazowiecka, nr 2, s. 5-7. - Edukacja włączająca - wyzwaniem dla polskiej szkoły / Anna Firkowska-Mankiewicz. W: Szkoła Specjalna. 2004, nr 1, s. 19-26.
- Edukacja włączająca – wyzwanie dla polskiej szkoły? / Violetta Pulwarska. W: Meritum. 2009, nr 2, s. 2-4.
- Edukacja włączająca / Mariusz Grabowski. W: Wychowawca. 2015, nr 3, s. 10-11.
- Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów / Tamara Zacharuk. W: Meritum. 2011, nr 1, s. 2- 7.
- Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych / Ewa Materska. W: Edukacja i Dialog. 2005, nr 7, s. 7-13.
- Edukacja włączająca uczniów z dysfunkcją wzroku w Polsce : wdrażanie zobowiązań i analiza wątków zaniedbanych / Marzena Dycht. W: Niepełnosprawność i Rehabilitacja. 2015, nr 2, s. 34-49.
- Edukacja włączająca w szkole w Łajskach / Marek Tarwacki. W: Meritum. 2011, nr 1, s. 50 -52.
- Edukacja włączająca. Cz. 2 / Anna Rękawek. W: Dyrektor Szkoły. 2006, nr 4, s. 42-43.
- Funkcjonowanie klas integracyjnych : raport / Jadwiga Sikorska, Mażenna Pabiańczyk. W: Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. 2004, nr 12, s. 20-27.
- Funkcjonowanie ucznia ze spektrum autyzmu w klasie integracyjnej w ujęciu zaburzeń sensorycznych - studium przypadku / Agnieszka Stefanow. W: Szkoła Specjalna. 2020, nr 3, s. 200-212.
- Gotowość do akceptacji rówieśników z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnej przestrzeni edukacyjnej / Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski. W: Kwartalnik Pedagogiczny. 2019, nr 3, s. 56-74.
- Gotowość do udzielania wsparcia uczniowi z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnej przestrzeni klasy szkolnej / Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski. W: Niepełnosprawność i Rehabilitacja. 2018, nr 4, s. 30-42.
- Gotowość integracyjna a aprobata społeczna uczniów liceum w kontekście wybranych zmiennych demograficzny / Zdzisław Kazanowski, Piotr Alfred Gindrich. W: Kwartalnik Pedagogiczny. 2019, nr 3, s. 75-90.
- Historyczne uwarunkowania edukacji włączającej w Japonii / Hanna Grzesiak. W: Szkoła Specjalna. 2021, nr 2, s. 140-147.
- Idea integracji edukacji dzieci niepełnosprawnych we współczesnej polskiej szkole podstawowej / Mirosław Rutkowski. W: Nauczanie Początkowe. 2003/2004, nr 1, s. 7-16.
- Indywidualizacja pracy w oddziale integracyjnym. Perspektywa nauczyciela / Joanna Dulewicz. W: Język Polski w Szkole Podstawowej. 2018/2019, nr 2, s. 71-84.
- Integracja jako cel inkluzji : pedagogiczne korzenie i aspekty spójności społecznej / Marcin Wlazło. W: Kultura i Edukacja. 2019, nr 1, s. 45-57.
- Integracja włączająca - doświadczenia nauczycielki przedszkola / Barbara Liszkiewicz-Feluś. W: Bliżej Przedszkola. 2014, nr 7/8, s. 18-19.
- Jak rozmawiać o niepełnosprawności / Tomasz Garstka. W: Dyrektor Szkoły. 2020, nr 4, s. 74-78.
- Jak wspierać ucznia słabo widzącego w szkole masowej / Urszula Nadolna. W: Życie Szkoły. 2010, nr 1, s. 28-30.
- Klasy integracyjne szansą rozwoju dzieci niepełnosprawnych / Beata Kulik. W: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 2008, nr 9, s. 38-40.
- Klasy integrujące - dobrym rozwiązaniem / Elżbieta Bocheńska, Elżbieta Zborowska. W: Meritum. 2011, nr 1, s. 58 -63.
- Kształcenie integracyjne : i co dalej? / Wojciech Książek. W: Dyrektor Szkoły. 2007, nr 10, s. 40-41.
- Kształcenie integracyjne : korzyści i bariery / Anna Zamkowska. W: Życie Szkoły. 2010, nr 10, s. 5-10.
- Kształcenie integracyjne : od ideałów do rzeczywistości / Barbara Zasada. W: Nowa Szkoła. 2004, nr 4, s. 57-58.
- Kształcenie integracyjne : perspektywa nauczyciela / Ewa Materka. W: Nowa Szkoła. 2005, nr 9, s. 37-43.
- Kształcenie integracyjne uczniów niepełnosprawnych / Jacek Kwapisz. W: Nowa Szkoła. 2002, nr 1, s. 4-6.
- Kształcenie integracyjne w opinii nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego / Irena Stańczak. W: Nauczanie Początkowe. 2003/2004, nr 1, s. 22-29.
- Kształcenie uczniów niepełnosprawnych z pełnosprawnymi – korzyści : terapeutyczny wpływ różnorodności / Kornelia Hübscher. W: Dyrektor Szkoły. 2008, nr 6, s. 39-41.
- Kształcenie uczniów z potrzebami dodatkowego wsparcia w Szkocji - w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań / Katarzyna Ćwirynkało, Urszula Bartnikowska. W: Szkoła Specjalna. 2020, nr 3, s. 236-240.
- Kultura fizyczna - jako obszar edukacji inkluzyjnej niepełnosprawnych / Tadeusz Maszczak. W: Lider. 2009, nr 12, s. 15-17.
- Kultura szkoły inkluzyjnej / Elżbieta Tołwińska-Królikowska. W: Dyrektor Szkoły. 2020, nr 11, s. 18-22.
- Między inkluzją a segregacją - badania nad jakością życia uczniów z zaburzeniem spektrum autyzmu / Jacek J. Błeszyński. W: Edukacja. 2018, nr 3, s. 75-84.
- Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym : na przykładzie migracji powrotnych / Katarzyna Stankiewicz. W: Kultura i Edukacja. 2019, nr 1, s. 248-262.
- Międzyszkolny Program Integracyjny “Iskierka przyjaźni” / Teresa Brych, Marzena Gołębiowska. W: Szkoła Specjalna. 2011, nr 4, s. 303-305.
- Możliwości i granice inkluzji społecznej osób niesłyszących / Grażyna Gunia. W: Wychowanie na co Dzień. 2015, nr. 2, s. 27-31.
- Nie taki diabeł straszny / Marcin Żabicki. W: Dyrektor Szkoły. 2001, nr 3, s. 16- 17.
- O godzeniu i radzeniu sobie / Halina Drachal. W: Głos Nauczycielski. 2013, nr 19, s. 8.
- O powinnościach nauczyciela wychowania fizycznego w edukacji inkluzyjnej / Tadeusz Maszczak. W: Kultura Fizyczna. 2007, nr 9/10, s. 1-5.
- O społecznych kontekstach edukacji włączającej. Cz. 1 / Anna Rękawek. W: Dyrektor Szkoły. 2006, nr 3, s. 49-50.
- Otwarci na świat - program dotyczący włączania dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym lub głębokim (w tym z deficytami wzroku) w życie kulturalne społeczności lokalnej / Anita Małecka. W: Szkoła Specjalna. 2010, nr 1, s. 51-64.
- Po pierwsze, nie izolować / Halina Drachal. W: Głos Nauczycielski. 2017, nr 21, s. 8.
- Podstawowe założenia edukacji inkluzyjnej / Tamara Zacharuk. W: Opieka Wychowanie Terapia. 2011, nr 3-4, s. 5-10.
- Pokonać bariery / Monika Dobrowolska. W: Głos Nauczycielski. 2015, nr 23, s. 15.
- Potrafię bawić się z każdym : scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klasy 1-3 / Małgorzata Sasin, Izabela Faleńczyk. W: Wychowawca. 2019, nr 5, s. 22-23.
- Praca z rodzicami / Katarzyna Leśniewska. W: Dyrektor Szkoły. 2014, nr 4, s. 77-80.
- Projektowanie uniwersalne w edukacji : przygotowanie zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w modelu projektowania uniwersalnego / Ewa Domagała-Zyśk. W: Życie Szkoły. 2019, nr 8, s. 16-20.
- Pronrmalizacyjne zmiany w obszarze edukacji włączającej w ocenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Joanna Skibska. W: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 2020, nr 6, s. 62-76.
- Przeciwdziałanie budowaniu stereotypów w stosunku do dzieci niepełnosprawnych / Anna Kałuba-Korczak. W: Wychowanie w Przedszkolu. 2016, nr 1, s. 2-5.
- Przekonania nauczycieli na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami : raport z badań / Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta. W: Szkoła Specjalna. 2015, nr 4, s. 245-259.
- Przygotowanie nauczycieli do edukacji włączającej w Polsce i na Litwie / Anna Zamkowska, Alvyra Galkienè. W: Edukacja Ustawiczna Dorosłych. 2018, nr 1, s. 108-117.
- Realizacja potrzeby kontaktu dziecka niepełnosprawnego z dzieckiem zdrowym w warunkach szkoły integracyjnej / Elżbieta Wiśniewska. W: Chowanna. 2009, t. 1, s. 155-167.
- Refleksja nauczyciela podstawą działań włączających w edukacji / Ewa Skrzetuska. W: Kwartalnik Pedagogiczny. 2019, nr 3, s. 106-118.
- Reforma edukacji włączającej / Bogdan Bugdalski. W: Dyrektor Szkoły. 2021, nr 7, s. 10-14.
- Rodzice dziecka z niepełnosprawnością a współpraca ze szkołą. Cz. 3 / Jolanta Rafał-Łuniewska. W: Remedium, 2018, nr 2, s. 13-15.
- Rozumienie pojęcia edukacja włączająca przez nauczycieli szkół ogólnodostępnych / Beata Skotnicka. W: Kultura i Edukacja. 2019, nr 1, s. 230-247.
- Rozwijanie postawy tolerancji / Elżbieta Kubiciel. W: Życie Szkoły. 1993, nr 10, s. 590-593.
- Szanse edukacji włączającej w szkołach ogólnodostępnych / Danuta Al-Kham. W: Szkoła Specjalna. 2009, nr 3, s. 173-183.
- Szkolna walka z dyskryminacją / Włodzimierz Kaleta. W: Dyrektor Szkoły. 2017, nr 11, s. 82-85.
- Szkolne ścieżki ucznia z niepełnosprawnością / Agnieszka Suszko. W: Wychowawca. 2020, nr 5, s. 13-15.
- Szkolnictwo specjalne / Włodzimierz Kaleta. W: Dyrektor Szkoły. 2020, nr 5, s. 69-72.
- Szkoła otwarta na wszystkich / Włodzimierz Kaleta. W: Dyrektor Szkoły. 2020, nr 4, s. 82-85.
- Szkoła specjalna czy klasa integracyjna? / Olga Czosnyka. W: Remedium. 2007, nr 1, s. 6-7.
- Szkoła zmieniających się potrzeb : o edukacji włączającej raz jeszcze / Małgorzata Zabornia-Sobczak, Marzena Baran, Joanna Rogala. W: Kwartalnik Edukacyjny. 2020, nr 1, s. 92-104.
- Śpiewam na cały głos… - włączanie do życia publicznego przez kulturę dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnościami sprzężonymi / Grażyna Bejster. W: Wychowanie Muzyczne. 2016, nr 2, s. 15-22. - Test Oceny Ręki Asystującej (AHA) jako narzędzie diagnostyczno-terapeutyczne
w edukacji włączającej dzieci z jednostronnymi niedowładami ręki / Dorota Podgórska-Jachnik, Jacek Szmalec. W: Edukacja. 2019, nr 1, s. 111-130. - Trudny wybór rodzica / Monika Pouch. W: Głos Pedagogiczny. 2016, nr 81, s. 54-55.
- Uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych w zależności od stanu zdrowia uczniów oraz wybranych czynników kontekstowych / Aleksandra Berkowska, Anna Kowalewska, Joanna Mazur. W: Kwartalnik Pedagogiczny. 2019, nr 3, s. 207-222.
- W poszukiwaniu modelu edukacji włączającej / Joanna Głodkowska. W: Meritum. 2009, nr 2, s. 5-8.
Warunki funkcjonowania dziecka z głębokim ubytkiem słuchu w szkole masowej / Iwona Zaporowska-Stachowiak. W: Ruch Pedagogiczny. 2003, nr 5/6, s. 91-94. - Ważna samodzielność / Z Magdaleną Szajner, wicedyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Łasku, rozmawia Halina Drachal. W: Głos Nauczycielski. 2021, nr 9/10, s. 16.
- Włączająca edukacja przedszkolna - założenia teoretyczne a perspektywa praktyczna Przedszkola Miejskiego nr 152 w Łodzi / Beata Jachimczak, Grażyna Małachowska. W: Edukacja. 2019, nr 2, s. 101-111.
- Włączenie – prawo a rzeczywistość / Małgorzata Dońska-Olszko. W: Meritum. 2009, nr 2, s. 12-15.
- Włączanie jest procesem / Anna Florek. W: Dyrektor Szkoły. 2010, nr 2, s. 38-39.
- Włączanie totalne / Halina Drachal. W: Głos Nauczycielski. 2021, nr 7/8, s. 10.
- Włączanie wyzwaniem dla szkoły / Katarzyna Leśniewska. W: Dyrektor Szkoły. 2014, nr 4, s. 70-73.
- Wolontariat jako przestrzeń edukacyjna i inkluzyjna / Tadeusz Maszczak. W: Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. 2011, nr 11, s.12-15.
- Wsparcie osób wysoko funkcjonujących z autyzmem i zespołem Aspergera w edukacji masowej i integracyjnej / Andrzej Wolski. W: Rewalidacja. 2012, nr 2, s. 26-65.
- Wsparcie ucznia z niepełnosprawnością w okresie zmian edukacyjnych / Ewa Dyduch, Małgorzata Trojańska. W: Szkoła Specjalna. 2020, nr 2, s. 99-107.
- Wspomaganie uczniów z zaburzeniami mowy, języka i komunikacji w edukacji włączającej / Dorota Podgórska-Jachnik ; Wydział Pedagogiki i Psychologii. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W: Edukacja. 2018, nr 4, s. 8-21.
- Współczesna szkoła wobec specjalnych potrzeb edukacyjnych / Kinga Solewicz. W: Język Polski w Szkole Podstawowej. 2018/2019, nr 2, s. 7-19.
- Wybrane aspekty czasu w dwóch koncepcjach edukacji włączającej uczniów z niepełnosprawnością / Zenon Gajdzica. W: Kwartalnik Pedagogiczny. 2019, nr 3, s. 42-55.
- Wychowanie do akceptacji niepełnosprawnych / Józefa Bałachowicz. W: Życie Szkoły. 1993, nr 10, s. 589-590.
- Wykorzystanie technologii wspomagających uczniów niepełnosprawnych w edukacji włączającej / Dorota Chimicz. W: Szkoła Specjalna. 2020, nr 3, s. 175-187.
- Wzmożona obecność języka wykluczającego w polskiej przestrzeni publicznej - alert dla pedagogów / Elżbieta Górnikowska-Zwolak. W: Kultura i Edukacja. 2019, nr 1, s. 140-141.
- Zachowanie młodzieży z defektem wzroku w szkole / Monika Parchomiuk. W: Lubelski Rocznik Pedagogiczny. 2001, T. 21, s. 99-104.
- Zajęcia w zróżnicowanej grupie / Chodorowska Monika. W: Wychowanie w Przedszkolu. 2007, nr 9, s. 42-46.
- Zanim zlikwidują / Piotr Skura. W: Głos Nauczycielski. 2021, nr 9/10, s. 5.
- Zapobieganie wykluczeniu uczniów / Grażyna Redlisiak. W: Dyrektor Szkoły. 2021, nr 8, s. 53-56.
- Znaczenie różnorodności uczniów w klasach integracyjnych / Urszula Grygier. W: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 2003, nr 7, s. 38-42.