Neurodydaktyka i neuropsychologia

Zestawienie bibliograficzne w wyborze

Wyboru dokonał:  Mateusz Sawczuk

 

LITERATURA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE PEDAGOGICZNEJ W ZAMOŚCIU

 

Wydawnictwa zwarte

  • Biologiczne podstawy psychologii / James W. Kalat ; red. nauk. Jan Kaiser ; tł. Marek Binder, Anna Jarmocik, Michał Kuniecki. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006.
  • Diagnoza neuropsychologiczna : współczesne wyzwania i perspektywy rozwoju / redakcja naukowa Ewa Zawadzka, Łucja Domańska. - Warszawa : Difin, 2017.
  • Istota człowieczeństwa : co czyni nas wyjątkowymi / Michael S. Gazzaniga ; przekł. Agnieszka Nowak. - Sopot : Wydawnictwo Smak Słowa, 2011.
  • Leczenie traumy rozwojowej : wpływ wczesnej traumy na samoregulację, obraz samego siebie i zdolność tworzenia związków / Laurence Heller, Aline La Pierre ; [przekład Marta Ułaszewska-Żuk, Mariusz Żuk]. - Wrocław : Wydawnictwo Instytutu Terapii Psychosomatycznej, 2018.
  • Mózg, emocje, uczucia : analiza neuropsychologiczna / Anna Herzyk. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2000.
  • Mózg na nowo odkryty : początki polskiej myśli naukowej o roli neuronów w życiu psychicznym / Krzysztof Jodzio. - Warszawa : Difin, 2017.
  • Nasz wpływowy i uległy umysł : jak mózg daje nam siłę wywierania wpływu na innych / Tali Sharot ; przekład Magdalena Zubrycka-Wernerowska. - Warszawa : Wydawnictwo Amber, 2018.
  • Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka : fakty i mity / Małgorzata Chojak. - Warszawa : Difin, 2019.
  • Neuropsychologia a humanistyka / pod red. Marii Pąchalskiej, Grażyny Ewy Kwiatkowskiej. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010.
  • Neuropsychologia kliniczna : od teorii do praktyki / Maria Pąchalska, Bożydar L. J. Kaczmarek, Juri D. Kropotov. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014.
  • Neuropsychologia kliniczna : urazy mózgu. 1, Procesy poznawcze i emocjonalne / Maria Pąchalska ; [przedm. Jason W. Brown]. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
  • Neuropsychologia kliniczna : urazy mózgu. 2, Procesy komunikacyjne i powrót do społeczeństwa / Maria Pąchalska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
  • Neuropsychologia kliniczna Walsha / Kevin Walsh, David Darby ; przekł. Barbara Mroziak. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
  • Neuropsychologia kliniczna : wobec zjawisk świadomości i nieświadomości / Anna Herzyk. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
  • Neuropsychologia : współczesne kierunki badań / red. nauk. Krzysztof Jodzio ; [tł. Ewa Dzierżak, Michał Harciarek, Barbara Mroziak]. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
  • Panika : jak neuronauka pomaga pozbyć się ataków lęku / Klaus Bernhardt ; przełożył Robert Sudół. - Warszawa : Wydawnictwo Czarna Owca, 2018.
  • Płytki umysł : jak internet wpływa na nasz mózg / Nicholas Carr ; [tł. Katarzyna Rojek]. - Wydawnictwo Helion, cop. 2013.
  • Po obu stronach mózgu : moja przygoda z neuronauką / Michael S. Gazzaniga ; tłumaczenie i przedmowa Anna Bereś i Krzysztof Cipora. - Kraków : Copernicus Center Press, 2017.
  • Rehabilitacja neuropsychologiczna : podstawowe zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych / George P. Prigatano ; przeł. Łucja Domańska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
  • Rehabilitacja neuropsychologiczna : ujęcie holistyczne / redakcja naukowa Ewa Małgorzata Szepietowska, Beata Daniluk. - Lubiln : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018.
  • Różne oblicza starości : badania neuropsychologiczne / Natalia Gawron, Emilia Łojek. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, cop. 2014.
  • Szczęśliwy mózg : wykorzystaj odkrycia neuropsychologii, by zmienić swoje życie / Rick Hanson ; przekład Anna Sawicka-Chrapkowicz. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016.
  • Szkoła memów : w stronę dydaktyki ewolucyjnej / Marek Kaczmarzyk. - Gliwice : Wydawnictwo Element, 2018.
  • Ukryta wiedza : rola jąder podstawy w utajonym uczeniu się / Radosława Herzog-Krzywoszańska. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014.
  • Uzdrowić umysł / David J. Hellerstein ; przekł. Aleksander Wojciechowski. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2014.
  • Zalękniony mózg : jak dzięki sile neuronauki pokonać zaburzenia lękowe, ataki paniki i zamartwianie się / Catherine M. Pittman, Elizabeth M. Carle ; tłumaczenie: Aleksandra Haduła. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.

 

Artykuły z czasopism

  • Afazja i jej mózgowe mechanizmy / Danuta Kądzielawa. W: Teksty Drugie. 2011, nr 1/2, s. 190-198.
  • Dlaczego neurodydaktyka? / Marzena Żylińska. W: Psychologia w Szkole. 2011, nr 3, s. 45-53.
  • Dziecięca trauma rozwojowa - rozwój mózgu / Katarzyna Kwiatkowska. W: Remedium. 2018, nr 4, s. 18-19.
  • Edukacja w przestrzeni : "matematyczne laboratorium" przedszkolaka / Dorota Dziamska. W: Wychowanie w Przedszkolu. 2018, nr 1, s. 3-8.
  • "Elastyczny umysł" w perspektywie diagnozy i wsparcia rozwoju zdolności kierunkowych studentów oraz uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej / Magdalena Christ. W: Chowanna. 2012, t. 2(39), s. 67-80.
  • Hiperleksja, czyli zakłócenia w obszarze zdolności niewerbalnego uczenia się / Aleksandra Kubala-Kulpińska. W: Życie Szkoły. 2015, nr 8, s. 18-21.
  • Jak się uczy mózg? / Magdalena Goetz. W: Głos Nauczycielski. 2014, nr 39, s. 8.
  • Jak rozwijać mózg / Anna Jakubiec. W: Dyrektor Szkoły. 2017, nr 2, s. 10-11.
  • Jak zbliżyć się do neurodydaktyki? : scenariusz szkolenia nauczycieli / Julian Piotr Sawiński. W: Wszystko dla Szkoły. 2009, nr 1, s. 9-12.
  • Klikaj z umiarem / Magdalena Goetz. W: Głos Nauczycielski. 2014, nr 36, s. 117.
  • Kształcenie polisensoryczne / Sylwia Jasińska. W: Wychowanie w Przedszkolu. 2018, nr 1, s. 36-40.
  • Lateralizacja w rozwoju dziecka / Marta Cholewińska-Dacka. W: Bliżej Przedszkola. 2019, nr 12, s. 19-21.
  • Mózg na dopingu / Katarzyna Kornicka. W: Wiedza i Życie. 2018, nr 11, s.30-35.
  • Mózg pełen paradoksów / Narinder Kapur, Jonathan Cole, Tom Manly. W: Charaktery. 2014, nr 12, s. 82-85.
  • Mózg pod hipnozą / Szczepan Grzybowski. W: Charaktery. - 2010, nr 8, s. 68-72.
  • Mózg, półkule i neuromity / Magdalena Goetz. W: Głos Nauczycielski. 2016, nr 2, s. 16.
  • Mózgowy układ nagrody w uzależnieniach od substancji i od czynności / Marta Komorowska. W: Remedium. 2019, nr 7/8, s. 42-43.
  • Nauka przyjazna dla mózgu : wybierz swój styl / Aleksandra Kubala-Kulpińska. W: Życie Szkoły. - 2015, nr 9, s. 22-24.
  • Neurodydaktyka : czy wiedza o mózgu nas zmienia? / Marek Kaczmarzyk, Jacek Francikowski, Dorota Kopeć. W: Biologia w Szkole z Przyrodą. 2011, nr 5, s. 5-12.
  • Neurodydaktyka w szkole / Magdalena Goetz. W: Biologia w Szkole z Przyrodą. 2017, nr 5, s. 30-37.
  • Neuroedukacja - nowy obszar zastosowań komputera w kształceniu / Bolesław Jaskuła. W: Edukacja. 2010, nr 2, s. 45-50.
  • Neuronauki i wychowanie / Paula Pilarska. W: Psychologia w Szkole. 2015, nr 1, s. 25-31.
  • Neuronauki w edukacji : nowe możliwości w procesie nauczania - uczenia się / Stanisław Juszczyk. W: Chowanna. - 2012, t. 2(39), s. 39-57.
  • Neuropedagogika i neurodydaktyka a nauczanie / Erich Petlák. W: Wszystko dla Szkoły. 2008, nr 11, s. 12-13.
  • Neuropedagogika i neurodydaktyka : tendencje XXI wieku / Erich Petlák. W: Chowanna. - 2012, t. 2(39), s. 59-66.
  • Nietrwałość postaci fonetycznej, fonologicznej i graficznej wyrazów w afazji ruchowej oraz niedokształceniu mowy pochodzenia korowego w świetle diagnozy i terapii logopedycznej / Maria Przybysz-Piwko. W: Poradnik Językowy. 2011, nr 9, s. 60-70.
  • Obrazy leczące psychikę / Herta Flor; tł. Paweł Borysacz. W: Charaktery. 2010, nr 2, s. 42-44.
  • Płytki umysł, czyli psychologiczne skutki życia w świecie zinformatyzowanym / Jan Owczarek. W: Arcana. 2016, nr 6, s. 181-186.
  • Przywrócić radość uczenia się / Marek Szurawski, Elżbieta Dąbrowska. W: Dyrektor Szkoły. 2011, nr 9, s. 12-16.
  • Skąd się biorą emocje? / Magdalena Goetz. W: Głos Nauczycielski. 2016, nr 6, s. 16.
  • Skąd się biorą geniusze? / Magdalena Goetz. W: Głos Nauczycielski. 2015, nr 48, s. 16.
  • Szkolne wyzwania uczniów z wadami wymowy / Janusz Rusaczyk. W: Wychowawca. 2019, nr 7-8, s. 44-47.
  • Śmiertelna bezsenność / Ewelina Pacławska, W: Wiedza i Życie. 2018, nr 9, s. 48-51.
  • Tablet nie zastąpi ołówka / Magdalena Goetz. W: Głos Nauczycielski. 2014, nr 49, s. 12-13.
  • Tajemnice ludzkiego mózgu, czyli słów kilka o neurodydaktyce / Aleksandra Kubala-Kulpińska. W: Życie Szkoły. 2014, nr 8, s. 8-11.
  • Trauma, stres i biologia uzależnień / Gabor Maté. W: Znak. - 2017, nr 5, s. 6-15.
  • Uszy mają oczy / Marta Wojtulewicz, Simone Dalla Bella. W: Charaktery. - 2011, nr 9, s. 60-63.
  • W jaki sposób wspomagać nauczanie? : rola neuronauk (kognitywistyki) we współczesnym procecsie nauczania / Magdalena Troć-Rezaiguia. W: Edukacja i Dialog. 2016, nr 3/4, s. 17-21.
  • Wybrane czynniki warunkujące kompetencje szkolne z perspektywy współczesnych neuronauk i nauk pedagogicznych / Miłosz Gołyszny. W: Kwartalnik Pedagogiczny. 2019, nr 2, s. 122-149.
  • Zasady neurodydaktyki, czyli jak zrozumieć pracę ludzkiego mózgu / Julian Piotr Sawiński. W: Dyrektor Szkoły. 2012, nr 11, s. 39-46.