Techniki uczenia się

Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata: 1990-2017
Wyboru dokonała : Katarzyna Grela

 

LITERATURA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE PEDAGOGICZNEJ W ZAMOŚCIU

 

Wydawnictwa zwarte

  • 45 minut : prawie cała historia pewnej lekcji / Krzysztof Kruszewski. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993. 19869(b)czyt., 19870(b), 20190(b), 20192(b)
  • Dar uczenia się : sprawdzona nowa metoda korekcji ADD, problemów z matematyką i pisaniem odręcznym / Ronald D. Davis [oraz] Eldon M. Braun ; przeł. Monika Hartman. - Poznań : Zysk i S-ka, cop. 2006. 62410, 62411 czyt.
  • Edukacja, która zmienia życie : 12 narzędzi umysłu, króre rozpalają miłość do nauki / Marilee Adams ; [przekład Jan Muranty]. - Warszawa : Oficyna Wydawnicza "Logos", cop. 2016. 74626
  • Jak podwoić skuteczność uczenia się : techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji / Geoffrey A. Dudley ; przekł. [z ang.] Kaja Doroszewska. - Warszawa : "Medium", 2001. 60270
  • Jak się uczyć / Ron Fry ; przełożyła Bożena Jóźwiak. - Poznań : Dom Wydawniczy REBIS, 2016. 74844
  • Jak uczyć uczenia się? : środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej / Beata Oelszlaeger. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007. 63072
  • Księga geniuszu : jak wyzwolić geniusza w sobie / Tony Buzan, Raymond Keene ; [tł. z ang. Lech Kuczmowski]. - Radom : Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytutu Technologii Ekspolatacji ; [Warszawa] : [Ministerstwo Edukacji Narodowej], 1997. 6234"D" czyt., 6235"D"
  • Mapy twoich myśli : mindmapping, czyli Notowanie interaktywne / Tony Buzan, Barry Buzan ; tekst pol. oprac. Dariusz Rossowski na podstawie przekł. Moniki Stefaniak. - Wyd. 3. - Łódź : JK - Wydawnictwo Aha!, 2015. 74306
  • Metody aktywizujące : jak nauczyć uczniów uczenia się? / Bożena Kubiczek. - Wyd. 3. - Opole : Nowik, 2007. 62628czyt., 62629
  • Metody nauczania / Stanisław Nalaskowski. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2000. 58441, 58442
  • Międzypokoleniowe uczenie się / red. Marcin Muszyński. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014. 73701 czyt.
  • Neurodydaktyka : nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi / Marzena Żylińska. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013. 70783czyt., 73898
  • Neuroedukacja : praca zbiorowa / pod redakcją Wiesława Sikorskiego. - Słupsk : Dobra Literatura, 2015. 73712 czyt.
  • Poczucie własnej skuteczności ucznia / Barry J. Zimmerman, Sebastian Bonner, Robert Kovach ; przekł. Magdalena Polaszewska-Nicke. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. 60661
  • Przykłady modeli uczenia się i nauczania / Bruce Joyce, Emily Colhoun, David Hopkins ; tł. Krzysztof Kruszewski. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999. 57190czyt., 57191, 57192, 57193
  • Rewolucja w uczeniu / Gordon Dryden, Jeannette Vos ; przekł. Bożena Jóźwiak. - Poznań : Zysk i S-ka. Wydawnictwo, cop. 2003. 59242czyt., 59243, 59244, 61670
  • Rozwijanie zdolności uczenia się : z Wygotskim i Brunerem w tle / Ewa Filipiak. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012. 67026
  • Rozwiń swój genialny umysł : zanim zaczniesz uczyć się trzy razy szybciej / Katarzyna Gozdek-Michaëlis ; Instytut Alfa 2000. - Warszawa : Wydawnictwo "J&BF", 1996. 21074(b) czyt.
  • Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego / Anna Studenska. - Warszawa : "Żak", 2005. 60420
  • Superczytanie : jak uczyć się trzy razy szybciej / Zbyszek Brześkiewicz. - Białystok : Studio Astropsychologii, 2006. 65856
  • Techniki uczenia się : jak efektywnie przyswajać wiedzę / [tekst: Bettina Geuenich, Iris Hammelmann, Harald Havas, Belen-Mercedes Mündemann, Kaja Novac, Andrea Solms ; przekład: Urszula Szymanderska i Sergiusz Lipnicki]. - Konstancin-Jeziorna : Wydawnictwo REA-SJ, 2016. 74903
  • Trening umysłu / Tracy Packiam Alloway ; [tł. Leszek Sielicki]. - Gliwice : Helion - Septem, cop. 2013. 68269
  • Uczenie się w grupach / David Jaques ; [tł. z ang. Danuta Elsner, Alicja Gałązka]. - Radom : [Warszawa] : Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytutu Technologii Ekspolatacji ; [Ministerstwo Edukacji Narodowej], 1997. 6238 "D" czyt.
  • Uczenie się w małych grupach w klasie / Jo-Anne Reid, Peter Forrestal, Jonathan Cook ; tł. [z ang.] Ewa Troczyńska i Józef Troczyński. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996. 21116(b)czyt., 21115(b), 21254(b), 6476"D", 56256, 56257, 56258
  • Uczymy, jak się uczyć / Robert Fisher ; tł. Krzysztof Kruszewski. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999. 57194czyt., 57195, 57196, 68597
  • Zasady projektowania dydaktycznego / Robert M. Gagné, Leslie J. Briggs, Walter W. Wager ; tł. [z ang.] Krzysztof Kruszewski. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992. 55476czyt., 19685(b), 55477, 55479, 55480
  • Zmiana! : i co dalej? / Tony Buzan ; [przekł. Wiktor Blachowski]. - Łódź : Wydawnictwo JK, 2008. 65855
  • Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł / Carla Hannaford ; [tłum. z oryg. ang. Magdalena Szpala]. - Warszawa : Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów : "Medyk", cop. 1998. 21802(b) czyt. 
  • Zostań celującym uczniem i studentem / Gordon W. Green ; przetł. [z ang.] Ewa Czerniawska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996. 21049(b)czyt., 21050(b)

Artykuły z czasopism

  • Aby pamięć nam sprzyjała / Agnieszka Gąsiorkiewicz. W: Psychologia w Szkole. 2008, nr 1, s. 77-86.
  • Autonomia ucznia podczas realizacji projektów programu eTwinning / Gracjana Więckowska. W: Języki Obce w Szkole. 2008, nr 6, s. 104-115.
  • Autonomia ucznia w procesie utrwalania poznanego słownictwa obcojęzycznego / Małgorzata Bieszczanin. W: Języki Obce w Szkole. 2009, nr 5, s. 51-55.
  • Co zrobić z tym "koniem w rzece"? : nowy pomysł na stare problemy / Marek Szurawski, Elżbieta Dąbrowska. W: Dyrektor Szkoły. 2012, nr 3, s. 46-51.
  • Coaching uczenia się, czyli pomysł na zaangażowanych uczniów / Artur Brzeziński. W: Dyrektor Szkoły. 2013, nr 9, s. 60-62.
  • Doskonalenie kierowania uczeniem się / Peter Earley. W: Dyrektor Szkoły. 2007, nr 12, s. 24-27.
  • Dziecko jako badacz : o uczeniu się przez krytyczną refleksję / Iwona Czaja-Chudyba. W: Nowa Szkoła. 2009, nr 4, s. 45-52.
  • Edukacja mobilna / Dorota Janczak. W: Dyrektor Szkoły. 2015, nr 9, s. 46-49. 
  • Edukacja poprzez gry poważne / Paweł Węgrzyn. W: Dyrektor Szkoły. 2014, nr 6, s. 78-82. 
  • eduTIKacja - edukacja z wykorzystaniem nowych technologii / Dorota Janczak. W: Dyrektor Szkoły. 2015, nr 12, s. 56-57. 
  • Higiena pracy umysłowej : scenariusz zajęć / Dorota Filipek. W: Biblioteka w Szkole. 2007, nr 11, s. 16-17. 
  • Jak nauczyć uczenia się i pracy nad sobą? / Julian Piotr Sawiński. W: Wszystko dla Szkoły. 2008, nr 3, s. 18-22.
  • Jak pomóc ”dorosnąć „ do autonomii? / Małgorzata Pamuła. W: Języki Obce w Szkole. 2008, nr 6, s. 182-186.
  • Jak skutecznie zapamiętać wiele informacji, czyli słów kilka o mnemotechnikach / Natalia i Krzysztof Minge. W: Biologia w Szkole z Przyrodą. 2016, nr 4, s. 38-40.
  • Jak uczyć się języków? Co każdy powinien wiedzieć o własnej pamięci? : krzywa zapominania Ebbinghausa / Michał Michalski. W: Edukacja i Dialog. 2015, nr 5/6, s. 74-77.
  • Jak uczyć uczenia się / Magdalena Sofulak-Skibińska. W: Psychologia w Szkole. 2008, nr 1, s. 133-137.
  • Jak uczyć uczenia się? : zestawienie bibliograficzne w wyborze / Elżbieta Trojan. W: Wszystko dla Szkoły. 2010, nr 4, s. 22-23.
  • Jak uczyłem się matematyki? / Antoni Kościelski. W: Matematyka. 2010, nr 8, s. 461-465.
  • Jak wspierać i motywować ucznia? / Julian Piotr Sawiński. W: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. 2005, nr 1, s. 58-63.
  • Języki obce w szkole ogólnokształcącej : kilka refleksji / Leon Leszek Szkutnik. W: Języki Obce w Szkole. 2009, nr 1, s. 33-35.
  • Kilka refleksji o książce multimedialnej / Beata Taraszkiewicz. W: Poradnik Bibliotekarza. 2008, nr 12, s. 3-7.
  • Konektywizm, czyli uczenie się w epoce cyfrowej / Julian Piotr Sawiński. W: Dyrektor Szkoły. 2010, nr 9, s. 30-36.
  • Konstruktywizm w edukacji małych dzieci / Małgorzata Kowalik-Olubińska. W: Wychowanie w Przedszkolu. 2006, nr 10, s. 5-10.
  • Lernen lernen - O uczeniu się na lekcji języka niemieckiego w liceum / Anna Abramczyk. W: Języki Obce w Szkole. 2008, nr 6, s. 215-220.
  • Miejsce i rola internetu i mediów społecznościowych w przestrzeni edukacyjnej / Magdalena Wasylewicz, Jakub Czopek. W: Nowa Szkoła. 2016, nr 4, s. 31-39.
  • Między stylami uczenia się / Klemens Stróżyński. W: Dyrektor Szkoły. 2013, nr 5, s. 60-63.
  • Mnemotechniki / Dominika Goltz. W: Języki Obce w Szkole. 2007, nr 3, s. 172-174.
  • Mnemotechniki w codzienności szkolnej / Agnieszka Pawlak-Kindler. W: Nowa Szkoła. 2016, nr 3, s. 14-26.
  • Moja najlepsza oferta : czyli krótka rzecz o tym, co sprzyja uczeniu się / Małgorzata Budzik. W: Polonistyka. 2016, nr 3, s. 24-27.
  • Motywacja i strategie uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum / Ewa Filipiak. W: Edukacja. 2011, nr 2, s. 28-35.
  • Mózg idzie do szkoły i... się nudzi : z dr Marzeną Żylińską, rozmawia Małgorzata Stańczyk. W: Życie Szkoły. 2014, nr 5, s. 4-8.
  • Mózg uczy się, gdy chce / Marzena Żylińska. W: Psychologia w Szkole. 2012, nr 2, s. 90-99.
  • Muzyka a uczenie się / Magdalena Goetz. W: Głos Nauczycielski. 2015, nr 32/33, s. 23.
  • Naucz mnie, jak mam się uczyć - czyli o losach Europejskiego portfolio językowego w Szwajcarii / Barbara Kujawa. W: Języki Obce w Szkole. 2007, nr 4, s. 63-66.
  • Naucz się uczyć! : rozmowa z Magdaleną Zielińską / rozm. przepr. Lila Pietrusiewicz. W: Skafander. 2013, nr 1, s. 4.
  • Nauczanie - uczenie się poprzez współpracę - wymiar teoretyczny i metodologiczny / Tomasz Jablonsky. W: Edukacja Ustawiczna Dorosłych. 2008, nr 4, s. 52-60. 
  • Nauczanie polisensoryczne / Katarzyna Wójcik. W: Życie Szkoły. 2009, nr 9, s. 40-41. 
  • Nauczmy uczniów się uczyć – efektywne techniki uczenia się / Ewa Moszczyńska. W: Języki Obce w Szkole. 2003, nr 3, s. 26-29.
  • Nauczyć samego siebie / Małgorzata Łuba. W: Polonistyka. 2015, nr 3, s. 27-29. 
  • Nauczyć, jak się uczyć - kilka uwag o treningu strategii i technik uczenia się / Anna Sulikowska. W: Języki Obce w Szkole. 2008, nr 6, s. 26-30.
  • Nauka przyjazna dla mózgu - wybierz swój styl / Aleksandra Kubala-Kulpińska. W: Biologia w Szkole z Przyrodą. 2016, nr 2, s. 34-38.
  • Nauka w służbie uczenia się / Marta Majorczyk. W: Dyrektor Szkoły. 2016, nr 12, s. 37-40, 42-43.
  • Neuropedagogika i neurodydaktyka : tendencje XXI wieku / Erich Petlák. W: Chowanna. 2012, t. 2, s. 59-66.
  • O dostrzeganiu naszych pragnień i marzeń / Julian Piotr Sawiński. W: Dyrektor Szkoły. 2008, nr 3, s. 16-18.
  • O konektywnym uczeniu się geografii, czyli jak będziemy uczyć się jutro? Cz. 1 / Julian P. Sawiński. W: Geografia w Szkole. 2010, nr 4, s. 4-8.
  • O poczuciu sprawstwa w procesie uczenia się / Iwona Kopaczyńska. W: Życie Szkoły. 2010, nr 5, s. 5-13.
  • O potrzebie uczenia uczenia się oraz rozpoznawania własnych potrzeb w tym zakresie / Grażyna Jańczyk. W: Język Polski w Gimnazjum. 2014/2015, nr 4, s. 84-101.
  • O uczeniu się …raz jeszcze / Maria Piegowska. W: Edukacja i Dialog. 2008, nr 3, s. 7-10.
  • Określenie własnego stylu poznawczego / Małgorzata Łuba. W: Wychowanie w Przedszkolu. 2015, nr 3, s. 37-40.
  • Pamięć doskonała - zastosowanie metody Biofeedback / Ewelina Pawlun. W: Remedium. 2016, nr 5, s. 4-6.
  • Pamięć w procesie edukacji dzieci i młodzieży. Cz. 2 / Ewelina Pawlun. W: Remedium. 2015, nr 12, s. 20-21.
  • Przyczynek do metody „uczenia się przez nauczanie” / Anna Dymel. W: Języki Obce w Szkole. 2009, nr 6, s. 152-155.
  • Przyszłościowa orientacja edukacji. Cz. 1 / Julian Piotr Sawiński. W: Dyrektor Szkoły. 2009, nr 6, s. 12-15.
  • Przyszłościowa orientacja edukacji. Cz. 2 / Julian Piotr Sawiński. W: Dyrektor Szkoły. 2009, nr 7, s. 18-23.
  • Przywrócić radość uczenia się / Marek Szurawski, Elżbieta Dąbrowska. W: Dyrektor Szkoły. 2011, nr 9, s. 12-16.
  • Renesans gier analogowych / Magdalena Goetz. W: Dyrektor Szkoły. 2015, nr 10, s. 52-56.
  • Różne pokolenia - różne potrzeby / Tomasz Kozłowski. W: Dyrektor Szkoły. 2014, nr 12, s. 74-76.
  • „Scaffolding” w procesie dydaktycznym : między dydaktyką pamięci a dydaktyką myślenia - bliżej dydaktyki myślenia / Urszula Dernowska. W: Kwartalnik Pedagogiczny. 2009, nr 2, s. 35-55.
  • Skuteczne powtarzanie do skutku / Przemysław Bąbel. W: Psychologia w Szkole. 2015, nr 3, s. 35-41. 
  • Słowo narzędziem kreacji / Mateusz Świstak. W: Wychowawca. 2015, nr 4, s. 16-17.
  • Sposoby uczenia się a pamięć / Dorota Kondrat. W: Remedium. 2004, nr 11, s. 10-11.
  • Spór o pracę domową / Małgorzata Stańczyk. W: Dyrektor Szkoły. 2014, nr 9, s. 52-54.
  • Strateg w szkolnej ławce / Urszula Dębska, Halina Guła-Kubiszewska. W: Psychologia w Szkole. 2010, nr 4, s. 5-14.
  • Strategiczne uczenie się słownictwa i gramatyki języka obcego / Krystyna Szymankiewicz. W: Języki Obce w Szkole. 2011, nr 4, s. 66-68.
  • Strategie uczenia się języka angielskiego w liceach ogólnokształcących / Magdalena Kolber. W: Edukacja Ustawiczna Dorosłych. 2015, nr 3, s. 30-38.
  • Style organizacji procesu uczenia się / Maciej Słomczyński. W: Kwartalnik Pedagogiczny. 2009, nr 2 s. 159-173.
  • Style uczenia się / Dorota Kondrat. W: Remedium. 2005, nr 1, s. 10-11.
  • Style uczenia się w kontekście preferencji poznawczych czyli co każdy nauczyciel wiedzieć powinien, aby uniknąć "dys-lekcji" / Monika Kupiec. W: Wychowanie na co Dzień. 2013, nr 3, Wkładka Metodyczna s. I-IV.
  • Sztuka czytania / Agnieszka Majewska. W: Wszystko dla Szkoły. 2008, nr 10, s. 13.
  • Tajemnice mózgu / Magdalena Goetz. W: Głos Nauczycielski. 2015, nr 30/31, s. 23.
  • Techniki mnemotechniczne w nauczaniu fizyki / Halina Dąbrowska. W: Fizyka w Szkole. 2009, nr 3, s. 55-60.
  • Techniki pamięciowe / Dorota Kondrat. W: Remedium. 2005, nr 3, s. 8-9.
  • Test pozwalający ustalić styl uczenia się / Aleksandra Kubala-Kulpińska. W: Biologia w Szkole z Przyrodą. 2016, nr 2, s. 39-40.
  • Trening strategii uczenia się na lekcjach zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego / Rafał Bzdak. W: Języki Obce w Szkole. 2010, nr 6, s. 52-60.
  • Tutoring rówieśniczy / Aneta Baranowska. W: Wychowawca. 2015, nr 10, s. 31-33.
  • u-Learning - wielowymiarowy ekosystem edukacji XXI wieku dla Digital Natives / Wojciech Kreft. W: Doradca Zawodowy. 2016, nr 2/3, s. 92-94, 96-97.
  • Ucz się i baw! / Marek Szurawski, Elżbieta Dąbrowska. W: Dyrektor Szkoły. 2011, nr 11, s. 79-85.
  • Ucz się przez działanie! / Jan Czechowski. W: Wychowawca. 2015, nr 4, s. 14-15.
  • Uczenie bierne czy aktywne? / Małgorzata Taraszkiewicz. W: Psychologia w Szkole. 2007, nr 1, s. 117-123.
  • Uczenie się binarne i praca w małych grupach w kształceniu zintegrowanym / Bożena Pawlak. W: Nowa Szkoła. 2009, nr 4, s. 13-18.
  • Uczenie się biologii metodą uczniowskiego eksperymentu / Julian Piotr Sawiński. W: Biologia w Szkole z Przyrodą. 2010, nr 6, s. 38-43.
  • Uczenie się jest zdobywaniem wiedzy poprzez bycie aktywnym / Ewa Wawrowska. W: Rewalidacja. 2009, nr 2, s. 39-50.
  • Uczenie się języków obcych z pomocą TIK / Dorota Janczak. W: Dyrektor Szkoły. 2016, nr 12, s. 48, 50-51.
  • Uczenie się poprzez gry i gamifikację / Dorota Janczak. W: Dyrektor Szkoły. 2015, nr 10, s. 44-47.
  • Uczenie się przez obserwację w grupach integracyjnych / Przemysław Bąbel. W: Nauczanie Początkowe. 2003/2004, nr 1, s. 17-21.
  • Uczenie się w cyfrowym świecie / Dorota Janczak. W: Dyrektor Szkoły. 2016, nr 7, s. 38-40.
  • Uczenie się w miejscu pracy : definicje, typologie, formy / Elke Gruber, Irene Mandl, Thomas Oberholzner ; oprac. Jolanta Religa. W: Edukacja Ustawiczna Dorosłych. 2010, nr 2, s. 70-79.
  • Uczenie się we współpracy z perspektywy konstruktywizmu / Urszula Dernowska. W: Ruch Pedagogiczny. 2011, nr 1/2, s. 27-39.
  • Uczenie uczenia się - dorośli i dzieci - dwa modele? / Ewa Nowel. W: Język Polski w Szkole IV-VI. 2016/2017, nr 1, s. 25-40.
  • Uczyć notowania / Aleksandra Wachowiak. W: Język Polski w Szkole IV-VI. 2012/2013, nr 3, s. 29-40.
  • Uczyć się / Jan Raszeja. W: Cogito. 2009, nr 20 , s. 28-32.
  • Uczyć skutecznie / Beata Rechnio-Kołodziej. W: Wszystko dla Szkoły. 2009, nr 1, s. 24-25.
  • Ulotka dla uczniów: pakiet ratunkowy uczącego się. W: Głos Pedagogiczny. 2014, nr 9, s. 39-40.
  • Usprawnianie technik uczenia się / Bożena Czerwoniec. W: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 2001, nr 9, s. 36-38.
  • Walka z czasem i przestrzenią / Lucyna Bojarska. W: Dyrektor Szkoły. 2011, nr 8, s. 75-79.
  • Wiara czyni cuda / Kinga Lachowicz-Tabaczek. W: Psychologia w Szkole. 2010, nr 1, s. 4-14.
  • Wspieranie ucznia w procesie uczenia się / Irena Adamek. W: Nauczanie Początkowe. 2007/2008, nr 3, s. 42-50.
  • Zabawy dla nauki / Jarosław Cieśla. W: Psychologia w Szkole. 2012, nr 2, s. 152-154.
  • Zapamiętywanie i zapominanie a nauka słownictwa / Agnieszka Rzewólska. W: Języki Obce w Szkole. 2008, nr 5, s. 45-48.
  • Złote serce, nerwy ze stali / Magdalena Goetz. W: Głos Nauczycielski. 2015, nr 51/52, s. 20.
  • Życie jako uczenie się - Fiński Narodowy Program Badań / Janina Zawadowska. W: Dyrektor Szkoły. 2010, nr 10, s. 48-51.